A többszintű linképítés a legnagyobb jóindulattal is egy szürke kalapos SEO taktika, ennek következtében pedig jelentős kockázatokkal jár. Egyesek azt mondják, hogy jól működik, mások szerint az idejük lejárt (vagy sosem jött el).

Egyrészt a Google az algoritmusainak frissítése után ma már nagyon hatékonyan képes beazonosítani a fekete kalapos technikákat, amelyek alkalmazása komoly retorziót von maga után. Másrészt ez a módszer időigényes, más eszközök nélkül pedig nem ér semmit. A következő cikkben megvizsgáljuk a többszintű linképítés kockázatait és kiemeljük azokat a taktikákat, amelyeket el kell kerülnöd a linképítési stratégiádban.

Mi is az a többszintű (tiered) linképítés?

A lényege nem más, mint az úgynevezett backlink-ek létrehozása, a fő cél pedig a backlink profilodból a fő webhelyedre mutató linkek számának növelése. Gyakorlatilag úgy működik, hogy van egy első szintű backlink, ami a fő weboldaladra mutat, majd ezt követi a második szint, ami már az első szintű backlink-re mutat, és így tovább. Fontos, hogy ne egy forrásból építs linkeket a weboldaladra. Az első szintet indíthatod a saját webhelyedről, de akár máséról is: utóbbi esetben először erre a webhelyre kell felhívnod a figyelmet, ezt követően pedig a sajátodra.

Alapvetően kétféle linképítési módszert különböztetünk meg:

  • A „fehér kalapos” taktikákkal negatív hatások nélkül érhetsz el jobb helyezést a Google keresési listájában. Erre több módszer is létezik, például tartalommal járulhatsz hozzá olyan magasabb rangú weboldalakhoz, amelyeket első szintként használsz. A hozzáadott tartalom második szintjeként a megjegyzéseket és a fórumokat is alkalmazhatod. Profillinkek létrehozásával pedig a látogatók dolgát könnyíted meg, mivel így egyszerűbben rátalálnak a weboldaladra.
  • A „fekete kalapos” SEO ezzel szemben olyan gyakorlatokat alkalmaz, amelyek sértik a keresőmotorok irányelveit. Ezekkel a technikákkal úgy próbálják növelni a webhely rangsorolását, hogy közben igyekeznek becsapni a keresőmotor algoritmusait. Emiatt a Google már rengeteget változtatott a módszerein. Aki ilyen gyakorlattal próbálkozik, az komoly büntetésekre számíthat, például csökkenhet az organikus forgalma, vagy visszaeshet a rangsorban betöltött pozíciója is.

Mi változott az évek alatt és ez hogyan befolyásolta a SEO stratégiát?

Az elmúlt években a Google számos algoritmusát frissítette, melyek jelentős része a többszintű linképítés kontrollálására irányult. Ezzel a módszer hatékonysága a korábbiakhoz képest csökkent, viszont új fejlett technikák jelentek meg, így ha valaki továbbra is ezt a gyakorlatot választja, akkor bizony követnie kell a Google változtatásait.

2013-ban a Google változtatásai:

  • 2 pingvin frissítés
  • 4 Panda frissítés
  • Knowledge Graph frissítés
  • Pay Day Loan frissítése
  • 2 Phantom frissítés
  • Kolibri bemutatása

Továbbá a Google jelentősen csökkentette az indexelt oldalainak számát és új spamszűrőkkel eltávolította a spamoldalakat.

A keresőmotorok rangsorolása is jó néhány változtatáson ment keresztül az elmúlt években. A backlink-ek 1998-ban történő bevezetése után a Google a webhelyen lévő backlinkek mennyisége alapján értékelte az adott oldalt. A közösségi oldalak megjelenésével a Google is elmozdult ezen oldalak felé, elvéve a lehetőséget a hamis pozitív értékelésektől.

A rangsorolási tényezők fontossági sorrendben a következők (2013-as adatok):

  • Google + 1
  • Facebook-megosztások
  • Backlink-ek
  • Facebook Total
  • Facebook Kommentek
  • Facebook Like-ok
  • Pintrest
  • Tweetek

Kerüld a black hat SEO technikákat!

Elsősorban mindenki arra koncentrál, hogy megszerezze az első helyet a rangsorban: ha ezt kizárólag a többszintű linképítéssel próbálod elérni, valószínűleg csalódni fogsz. Ráadásul a Google megbüntethet vagy akár le is tilthat, ha nem megfelelő technikákat alkalmazol.

Az alábbiak felsoroljuk azokat a black hat SEO taktikákat, amelyeket mindenképpen el kell kerülnöd, ha azt szeretnéd, hogy ne érjen hátrány Téged.

Keyword stuffing, kulcsszó halmozás

Ha a kulcsszavakat töltelékként használod egy cikkben (angolul keyword stuffing), szinte biztos, hogy büntetésre számíthatsz. A cikked jó minősége bánja, mivel nincs hozzáadott értéke annak, ha feleslegesen ismételgetsz egy kulcsszót, ráadásul a Google fejlett algoritmusai elég hamar azonosítják ezeket a szövegeket.

Gyenge tartalom

Ha duplikált vagy automatikusan létrehozott tartalmakkal dolgozol: az algoritmusok nagyon könnyen kiszűrik a silány minőségű és többször szereplő írásokat, ezért kár is ezzel próbálkoznod. Egy egyedi tartalom létrehozása természetesen nem olyan egyszerű, mintha csak kimásolnál valahonnan egy szöveget. Jó hír azonban, hogy a Google nagyra értékeli a minőségi tartalmakat, és ez a rangsorolásban is megmutatkozik.

Rejtett szövegek (angolul hidden text)

Ez tényleg egy olyan kategória, amihez az ember nem szívesen adja a nevét. Lényege, hogy a kulcsszavakat az oldalon elrejtve alkalmazzák, például ugyanolyan színű betűt használnak, mint a weboldal háttere, esetleg nullás betűmérettel írnak, de valaki csak webkódokat ír be, így manipulálva a keresőmotorokat.

Átjáró vagy kapuoldalak, előszoba oldalak (angolul Doorway vagy Gateway pages)

Ezek a kulcsszóoptimalizált oldalak egy céloldal támogatására jöttek létre. A lényege, hogy a látogató a keresése alapján kiköt az átjáró oldalon, az oldal pedig átirányítja őt a támogatott céloldalra.

Az oldalak bizonyos keresési lekérdezéseket céloznak meg olyan tartalom felhasználásával, amely csupán egy csatorna egy másik céloldalra, ezzel pedig megsértik a Google irányelveit, mivel manipulációval szeretnék a céloldalt előrébb juttatni a találati listán. A megcélzott oldalak tartalmának tehát kapcsolódnia kell az átjáró oldalak témájához, hogy a keresőmotorok a rangsorolásban figyelembe vegyék.

Fizetett és manipulatív linkek (annak tűnő linkek)

A fekete kalapos SEO technikában nagyon népszerű a link sémák használata.

A következőket bünteti a Google:

  • Spam-elés a blog kommentjében
  • Spam-elés a fórumon
  • Olyan fizetett vagy szponzorált linkek használata, amelyek nem tartalmaznak „nofollow” vagy „szponzorált” címkét
  • Túl sok linkcsere
  • Automatizált linképítés
  • Linkek, amelyek túloptimalizált horgonyszöveget használnak stb. 

Milyen kockázatai vannak a többszintű linképítésnek?

Túl sok pénzt költesz rá

A többszintű linképítés sok időt elvehet és pénzbe is kerül, ezért az elsődleges kockázat, hogy nem fekteted be okosan a meglévő erőforrásaidat. Egy másod vagy harmadszintű backlink pedig minimális hatással van a rangsorolásra. Rengeteg más SEO taktikának veheted hasznát helyezésed javításának érdekében (válaszd például prémium linképítés csomagunkat).

Büntetést kaphatsz

A fentiekben felsoroltuk, hogy melyek azok a technikák, amelyeket érdemes kihagynod, ha nem szeretnél büntetést kapni. Egy hiteles backlink profil létrehozása bonyolult feladat, ha pedig megsértesz egy irányelvet, annak súlyos következményei lesznek az oldaladra nézve. A legjobb esetben a Google csak figyelmen kívül hagyja a backlink-jeidet, rosszabb esetben az oldaladat kézi (de akár automatikus) művelettel csapják le, de az is megtörténhet, hogy véglegesen eltávolítják a weboldaladat a keresési indexből.

Jövőbeni veszteségek

A fekete kalapos SEO technikák alkalmazásából csak rövid távon származhat hasznod: nagy valószínűséggel a Google gyorsan kiszúrja a trükközéseket és olyan büntetésre számíthatsz, amellyel a legjobb esetben is visszakerülsz oda, ahonnan indultál. Összességében tehát nem éri meg kísérletezni vele.

A fehér kalapos SEO pedig leginkább akkor hatékony, ha más linképítő technikákkal együtt alkalmazod őket. Rengeteg más módszer létezik, amelyet használhatsz a kampányodban: ne a többszintű linképítés kapja a legnagyobb szerepet benne.

Összegezve

A Google irányelvei egyértelműek, azonban egy kezdő számára nem mindig kristálytiszta, hogy mely technika alkalmazása tiltott és melyik nem. Éppen ezért a fejlettebb módszerek egy kezdő számára általában nagyobb figyelmet igényelnek a büntetések elkerülése érdekében.

A Google kiemelten kezeli azokat a weboldalakat, ahol minőségi tartalom szerepel. Az algoritmusok folyamatos frissítésével a fekete kalapos technikák ideje leáldozóban van.

Nem lesz célravezető, ha a linképítő kampányod kizárólag vagy túlnyomórészt a többszintű linképítésre épül, ezt érdemes egyéb stratégiákkal kombinálnod, de a legjobb, ha egyáltalán nem alkalmazod.

Az elsődleges célod mindenképpen az legyen, hogy minőségi weboldalt hozol létre, amely szerinted is megérdemli az első helyet.