Internet és keresők már a Google megjelenése előtt is léteztek, de a keresőoptimalizálás (SEO) csak az amerikai cég térhódítása után lett külön szakma. Amikor a Google megalkotta a PageRank értékét, egyszerre rangsorolásra kerültek a weboldalak, és az emberek között megindult a verseny a minél jobb helyezésekért. Ekkor indult be a SEO, mely a mai napig folyamatos tanulást és munkát igényel.
Mi az a Google PageRank?
A PageRank a Google szabadalma, mely egy 0 és 10 közötti skálán határozta meg egy weboldal népszerűségét. Az értéket a webhelyre mutató linkek mennyiségéből és azok minőségéből számolta ki, így egyetlen erős oldalról származó link többet ért, mint sok, de gyenge hivatkozás. Az 1998-ban bevezetett mérőszám periodikusan, előre nem meghatározott időpontokban frissült, ezeket árgus szemmel figyelte a szakma. Mivel egész iparág épült ki arra, hogy linkeket helyezzenek el magas PR értékű oldalakon, a Google előbb csak beszüntette a weboldalak értékének frissítését, majd 2016-ban ki is vezette a PageRanket a piacról.
Mit is jelent pontosan a keresőoptimalizálás, a SEO?
Amikor a Google keresőben az emberek rákeresnek egy-egy kifejezésre, az amerikai cég egy listát mutat, amelyen weboldalak találhatók. A legtöbb internetező felülről lefelé haladva nyitja meg az oldalakat, míg meg nem találja az őt érdeklő dolgot. Ennek megfelelően, minél előkelőbb, magasabb helyen van egy weboldal egy találati listán, annál több látogatóra számíthat a Google keresőből. A keresőoptimalizálás célja, hogy a weboldal minél jobb helyezést érjen el a találati listákon, ezáltal több látogatót szerezzen. A keresőoptimalizálás angol elnevezése a Search Engine Optimization, innen jön a magyarul is használt SEO rövidítés.
Mi a SEO szakértő fő feladata?
A Google optimalizálási (SEO) szakértő fő feladata annak elérése, hogy az adott weboldal minél jobb helyekre kerüljön a találati listákon. Erre nagyon sokféle módszer létezik, de mindegyik időbe és jelentős munkába kerül. Keresőoptimalizálás szakember szerint az adott módszereket kétféle kategóriába sorolhatók, black hat és white hat SEO-ba.
A black hat SEO a rosszfiúkról kapta a nevét, akik mindig fekete kalapban jártak. Ez a gyűjtőfogalom azokat a technikákat jelzi, melyek ellentétesek a Google szabályaival, és kifejezetten arra irányulnak, hogy becsapják a kereső algoritmusait. Átmeneti eredménnyel járhatnak, de nagyon kockázatosak, mivel az amerikai cég mesterséges intelligenciával felvértezve küzd ellenük. A rajtakapott csaló oldalak helyezésmegvonásban, vagy a Google keresőből való kitiltásban is részesülhetnek.
A white hat SEO, azaz a fehér kalapos keresőoptimalizálás az előbbi ellentéte, és a fő célja nem a csalás. Ide azok a módszerek tartoznak, melynek segítségével megmutatható egy weboldal igazi célja a Google számára. A jobb megértés és feltérképezés miatt pedig több látogató érkezik, és jobb találati lista-eredmények születnek.
Miben tud segíteni egy igazi SEO szakember?
A SEO szakember számos feladatban tud segíteni:
On-site SEO
Az on-site, vagy más néven technikai SEO feladata, hogy a weboldal minden része a Google irányelveinek megfelelően működjön. Ide nem csak a tiltott dolgok elkerülése tartozik, hanem minden olyan apró beállítás és optimalizálás, mely miatt az oldal gyorsabbá válik, vagy a Google jobban be tudja indexelni a tartalmat.
Felhasználóbarát kialakítás
A felhasználóbarát kialakításhoz ma már hozzátartozik az UX és az UI is. Az UI az User Interface Design rövidítése, mely a weboldal megjelenését takarja. Az UX ezzel szemben az User Experience Design, ami az oldal használhatóságának, ergonómiájának gyűjtőfogalma. Mivel a Google kiemelten figyeli egy weboldal felhasználóbarát voltát a találati listák kialakításakor, egy SEO szakértőnek tudnia kell felismernie az ilyen problémákat. A keresőoptimalizálás feladata ezen hibák kijavíttatása is.
Tartalommarketing
A tartalommarketing során olyan jó minőségű tartalom készül, mely releváns az oldalra nézve, és értéket ad az olvasók számára. A Google mesterséges intelligencia és gépi tanulás segítségével térképezi fel a tartalmat, elemzi annak minőségét, és megfelelő minőség esetén nagyon sok látogatónak mutatja meg. A modern SEO ma már nem lehet meg rendszeres tartalomkészítés nélkül, mely napjainkra az internetes marketing egyik húzóágazata lett.
Kulcsszókutatás
A kulcsszókutatás során a SEO szakértő megkeresi azokat a kifejezéseket, amelyeket az emberek használnak egy adott témára történő kereséskor a Google-ben. A kapott listát szűri, a kulcsszavakat rangsorolja, és megállapítja, hogy melyek esetében megfelelően nagy a havi keresések száma, és viszonylag kicsi a verseny. Minél nagyobb a verseny egy kulcsszóra, annál több erős weboldalt kell legyőzni a találati listákon, így mérlegelni kell a befektetendő munka mennyiségét és a megtérülés mértékét is.
Egy jó SEO szakértő megtalálja azokat a kulcsszavakat, ahol kifizetődnek a tartalomelőállításba és keresőoptimalizálásba fektetett erőforrások. Új weboldalnál külön feladat a legjobb kulcsszavak megtalálása, ezeknél gyakran csak a tapasztalatra épülő becslést lehet készíteni, majd az idő előre haladtával és az adatok elemzésével lehet következtetéseket levonni. Emiatt a kulcsszókutatás nem csak egyszeri feladat, hanem egy kezdő kutatást és annak folyamatos finomhangolását jelenti.
Konkurenciaelemzés
A konkurenciaelemzés az ismert konkurensek SEO tevékenységének értékelése, és az ismeretlen versenytársak megtalálása. Ezeknek a szereplőknek ki lehet elemezni a stratégiáját, meg lehet figyelni a tartalommarketingjét, és ki lehet találni a gyenge pontokat. A hiányosságokon javítva egy jobb koncepció állítható fel, mellyel a konkurens elé lehet kerülni a SEO versenyben.
Linképítés és külső hivatkozások
A linkek építése olyan folyamat, amikor a weboldalra mutató hivatkozásokat hoz létre a SEO szakértő. Ez a keresőoptimalizálás egyik legtöbb szakértelmet igénylő munkája, mivel túlzott alkalmazása miatt Google büntetést kaphat a webhely. A hozzáértő linképítő képes megtalálni azokat a helyeket, melyek értékes linket szolgáltathatnak, és megfelelő ütemezéssel SEO előnyt kovácsolhat velük.