Ki ne emlékezne még a beteges PR érték nézegetésre, amikor igyekeztünk minél nagyobb számot elérni és ámulva nézegettük a 10-es számot kiérdemlő óriásvállalatok honlapjait. Nekünk persze be kellett érni a PR 4 és PR 7 között valahol és nagyon ritkán sikerült ennél nagyobb értéket szereznünk. A PageRank még 1998-ban látta meg a napvilágot, amikor a Google alapítói kifejlesztették az értékrangsor számítást.
Az elmélet alapja az volt, hogy minél többen hivatkoznak egy-egy oldalra, az annál hasznosabb és fontosabb mások számára. Tehát minden link, tulajdonképpen egy-egy szavazat volt az adott oldalnak.
Aztán ezt megbonyolították a linkerősséggel, ami azt jelentette, hogy az sem volt mindegy, hogy milyen erősségű oldalról érkezik a link a céloldalra. A kereszthivatkozások bonyolult rendszerében pedig komoly rekurziók jöttek létre. A PageRank azonban egyértelműen egy-egy weboldal fontosságának számszerűsége volt. Maga a „PageRank” pedig a Google védjegyévé vált, amelyet az USA szabadalma is véd. A bonyolult képleteket felsorakoztató rendszert végül a blogok és a wikik erősen megbolygatták és a különböző trükközőket és linkfarmokat a Google 0-s értékkel büntette. A PR pedig rendkívül fontos tényező volt a Google találati listájában.
Mi történt azóta, hogy megszűnt a PageRank kijelzés?
Amikor a Google egy pillanat alatt állította le a Google Toolbart és a nyilvános PageRank kijelzést, hirtelen pánik tört ki. Nem tudhattuk, hogy vajon mi veszi át a helyét és a leállítással mi volt a Google igazi célja. A legutolsó hivatalos információ ugyanis annyi, hogy 2018 áprilisában a Google frissítette az erre vonatkozó szabadalmát. Azt azonban nem tudjuk, hogy ennek milyen hatása van a rangsorolásra. Ezt a SEO szakemberek nehezményezték is, hiszen ezentúl nem lehetett számszerűsíteni az elért eredményeket (amit az ügyfelek annyira szeretnek).
Bár a PageRank 2016 óta nyilvánosan nem elérhető, abban biztosak lehetünk, hogy a háttérben azért még üzemel egy hozzá hasonló algoritmus, amely értékeli és skálázza a weboldalakat. Tehát tévhit azt gondolni, hogy azért, mert nem látjuk sehol a PR értéket, attól még nincs ilyen szám valahol a Google szerverein a mi weboldalunkról is.
Hogyan befolyásoljunk egy olyan mérőszámot, amit nem is látunk?
Ez az a kérdés, amit a legtöbb SEO szakértő ma is feltesz, de szerencsére mára vannak válaszaink. Attól, hogy már nem publikus a PageRank értékünk, még tudunk javítani rajta és előrébb kerülni a keresőben. A tapasztalatok ugyanis azt mutatják, hogy van pár bevett módszer arra, hogy a láthatatlan PR számértéket növelhessük.
Fontos például, hogy minőségi linkekkel rendelkezzünk, amelyek erős oldalról mutatnak ránk. Az oldalunk struktúrája is legyen egyszerű és átlátható a Google számára is. Fontos megjegyezni, hogy a tartalomból mutató linkek értékesebbek, mint egy hirdetésre elhelyezett link vagy a navigációs menüből érkezők. A horgonyszövegre pedig szánjunk megfelelő időt és kerüljük a kulcsszó halmozást. Néha pedig link nélkül is említsék meg mások az oldalunkat. Bár ez nem lesz közvetlen rangsorolási tényező, a Google számításba veszi márkaemlítésként.