Azok a weboldal tulajdonosok, akik online tartalmaikat több aloldalra osztják szét, meglepődve olvasták, hogy a legújabb Google hír egyikeként nemrégiben napvilágot látott a Prev / Next jelöléssel kapcsolatos információ is. Az Előző és Következő oldalakra navigáló gombok vagy hivatkozások elsősorban a webáruházakra jellemzőek, de olyan tartalmaknál is megjelennek, ahol a túl hosszú szöveg nem teszi lehetővé az egy oldalra való listázást.

Egyes esetekben ilyenkor úgynevezett Infinite Scroll módszert alkalmaznak webfejlesztők, amely tulajdonképpen automatikusan betölti a következő oldal tartalmát a jelenlegi oldal alá. Ez azonban egy nagyobb adatbázisú, sok ezer vagy tízezer termékkel rendelkező webáruház kategóriánál kivitelezhetetlen. Nem csak erőforrás igényes, de felesleges is minden egyes alkalommal ehhez az AJAX-os technológiára építkeznünk. De vajon a Google keresőoptimalizálási algoritmusa hogyan viszonyul ezekhez a megoldásokhoz?

A lapozás és a keresőoptimalizálás kapcsolata

A Google még 2011-ben adta ki azt az ajánlást, ami szerint a több oldalra szeparált tartalmaknál prev és next címkékkel kell jelölnünk HTML kódban a navigációs elemeket. Azóta valóságos szabvánnyá nőtte ki magát ez a jelölés és a legtöbb weboldal, webáruház és tartalomkezelő rendszer integrálta a módszert lapjaiba. 2019-ben azonban Gary Illyés felfedezte, hogy ez az ajánlás már nem elérhető.

A Google szakembere ezért utána járt, hogy jelenleg mi a hivatalos álláspont a keresőóriás háza táján ezzel kapcsolatban. Mint kiderült, a Google nyugdíjazta a prev / next jelölést, mivel a felhasználók az egyoldalas tartalmakat kedvelik. Ugyanakkor nem büntetik a több oldalra bontást sem, de fontos tudni, hogy mikor szabad ezt a módszert alkalmaznunk.

Fontos, hogy nem kell pánikolni, hiszen ez már évek óta így működik a keresőrobotoknál, a Google pedig elég okos és intelligens lett az elmúlt években ahhoz, hogy tudja, mely tartalmak tartoznak össze. Így, ha van ilyen jelölésünk, az biztosan nem fog ártani, de ha nincs, akkor sem feltétlenül fogunk hátrányba jutni másokhoz képest.