Néhány évvel ezelőtt elég volt megismerni a kulcsszavaidat, megnézni a gyakoriságukat, ezt átadni a szövegíródnak, aki aztán a kapott információk felhasználásával megírta a – remélhetőleg a kulcsszavakat tartalmazó, és egyben olvasható – tartalmadat az oldaladra. Aztán megérkezett a Rankbrain és minden megváltozott.
A szövegkohézió
Ahhoz, hogy megértsük, miért újdonság, és hogyan segíti elő a minőségi tartalmat, hogyan változtatta meg alapvetően a szövegírást a RankBrain, onnan kell indulnunk, hogy a Google algoritmusa nem tud magyarul. Nemcsak magyarul, semmiféle nyelven nem beszél. Ettől függetlenül az a feladata, hogy ha te keresel (például) a redőny kulcsszóra, akkor lettül, csehül, és magyarul is azokat a találatokat mutassa meg neked, amik a legrelevánsabbak. Ha nem érti, amit „indexel”, akkor honnan tudja, hogy melyik tartalom a hasznos? Nos eddig – kis túlzással – elég volt a redőny szót sokszor leírni, és a kereső megmutatta az olvasónak.
Ez a múlt. A jelen a szövegkohéziótól indul. Te is, és én is tudom, hogy az íj-nak kapcsolata van a harccal. A tengerpartnak a nyaralással, a tevének a sivataggal, és így tovább.
A RankBrain ezt használja ki. Egy bonyolult vektoros rendszer segítségével szemantikus kapcsolatokat hoz létre a szavak között – a szemantika jelentéstan – azaz függetlenül a nyelvtől megérti, és súlyozza azt, hogy az adott szövegben az adott szavak mennyire illenek egymáshoz, milyen pontos, és milyen mély a jelentésük. A RankBrain arra is képes, hogy az egyes szavak jelentésmódosító hatásait is megértse, tehát a többértelmű szavakat is megismeri.
Így változik a SEO szövegírás: a szemantikus körök
A labrador híresen gyerekbarát kutya. Szokták hívni, „puhaszájú”-nak is, mert akár egy tojást is elvisz a fogai között anélkül, hogy széttörné, és, mert sosem harap meg senkit. Ha a szája felé teszed a kezedet, elhúzza, nehogy belenyúlj. Emellett a gyerek tépheti, nyúzhatja. Ha beírod a Google keresőbe, hogy „gyerekbarát kutya” független attól, hogy nem írtad le a labrador szót, labradorokat, akkor azokról szóló cikkeket mutat neked meg. A szemantikus körök segítségével teszi ezt.
A szemantikus körök arra valók, hogy a Google szinte kitalálja, amire gondolsz. A puhaszájú, a gyerekbarát kutya szavak segítségével – ne felejtsük a Google ezt vektorként érzékeli – arra jut, hogy a labrador az a kutya, amit keresel, mert ezek rá jellemzőek. Ez pedig alapjaiban változtatja meg a szövegírást.
Merre halad a SEO szövegírás?
Ha professzionális SEO szöveget szeretnél írni, akkor meg kell alkotnod a szemantikus köröket, azaz le kell kutatnod azokat a szavakat, amelyek a tartalmadhoz közel állnak, és azoknak szerepelnie kell a szövegben. Bár a Google továbbra sem érti azt, miről írtál, de számokkal és vektorokkal figyeli a leírt szöveged tartalmát. Nem csak azt nézi, melyek azok a szavak, amelyek elhagyhatatlanok, hanem azt is, hogy milyen olyanok vannak, melyek lazábban ugyan, de kapcsolódnak a tartalmadhoz. Ha ezeket megtalálja a cikkekben, blogodban, landing oldaladon, a honlapodon, akkor azt feltételezi, hogy az adott írás kellően részletes, fontos, tehát egyre előrébb rangsorolja.
Persze, ez nem azt jelenti, hogy a kigyűjtött (erre rengeteg alkalmazást találsz a neten) kifejezések, szókapcsolatok értelmetlenül elszórva kell szerepeljenek. Éppen ellenkezőleg: ezért lesz szükséged egy jó szövegíróra, aki olyan nyelvi szinten, és környezetben, olyan szóhasználattal írja meg a tartalmadat, hogy érdekes, izgalmas, jó legyen az olvasóidnak és a Google-nak is.