A weboldalak elköltöztetése mindig sok kérdést vet fel a keresőoptimalizálás szempontjából, hiszen, ha nem megfelelően történik, lerombolhatja a korábbi eredményeket. A SEO szakemberek emiatt folyamatosan ilyen kérdésekkel bombázzák a Google előadóit, akik most egy külön adásban mentek végig a legérdekesebb feltevéseken.
A válaszokat most is Martin Splitt, a Google vezető fejlesztője szolgáltatta, akihez a G-Squared Interactive-tól Glenn Gabe is csatlakozott.
Mire kell figyelni az oldalak költöztetésekor?
Egy fontos dolog, amit az oldal tulajdonosok rendre elfelejtenek, az a 301-es átirányítások beállítása a képekre is. Pedig ezt is meg kell oldani, majd utána figyelni kell a régi webhely naplófájljait. A változások észlelése ugyanis eltarthat egy ideig, ezen időszak alatt a Google robotjai még a régi helyen keresik a képeket. Amint azonban frissül a kereső adatbázisa, és láthatóan sokkal kevesebb robot érkezik a fájlok régi helyére, az előző oldalt akár le is lehet kapcsolni.
Egy SEO-s feltette a kérdést, hogy domain név cseréjekor vagy az oldal költöztetésekor mindig szembesülnünk kell a forgalom csökkenésével? Splitt erre azt válaszolta, hogy ha elköltöztetjük az oldalt, és átvesszük a korábbi URL struktúrát és a tartalmat, illetve megoldjuk az átirányításokat, akkor nem feltétlenül fog csökkenni a forgalmunk.
Egy másik érdeklődő olyan domain nevekről érdeklődött, melyek korábban már használatban voltak. A kérdése arra irányult, hogy befolyásolhatja-e az új oldalt a domain előélete? A válasz szerint bizonyos esetekben igen, különösen, ha a domain nevet korábban spammelésre használták. A kérdező arról is érdeklődött, hogy visszaeshet-e a forgalom amiatt, ha az oldalt csak részlegesen költöztették el.
Splitt szerint az ilyen művelet mindig kockázatosabb, mint a teljes oldal költöztetése, mivel a Google-nek mindent újra kell indexelnie, és amíg ez megtörténik, addig felléphetnek forgalomvesztéshez vezető anomáliák.
Splitt két fogalmat is tisztázott, ezek a site move és a site merge voltak. A site move az oldal egy-az-egyben történő elköltöztetését jelöli, míg a site merge két weboldal egyesítését. Az első az tiszta sor, a második viszont bonyolultabb történet, mivel ilyenkor egy új weboldal jön létre, és a Google is így tekint erre a folyamatra.
Egy másik SEO-s azt kérdezte, hogy pontosan mi történik akkor, ha a Google észleli egy oldal elköltöztetését? Splitt erre magyarázatba kezdett. Amikor egy weboldal elköltöztetésre kerül, és beállítják az átirányításokat, a Google első lépésben megnézi a hasonlóságokat a régi és az új hely között.
Itt ismét kihangsúlyozta, hogy a Google akkor tekint teljes költözésnek egy folyamatot, ha az új oldal tökéletes mása a réginek. Ilyenkor a régi oldal szignáljait megkapja az új. Az újra indexelés, a szignálok átirányítása és a változások észlelése azonban minden oldalnál más időt vesz igénybe, erre nincs általános szabály.
Splitt az oldal minőségét firtató kérdést is megválaszolt, ahol a feltevő arra volt kíváncsi, újraértékeli-e a Google az oldal tartalmát, ha költözést észlel? A Google fejlesztője erre elmondta, hogy a Google folyamatosan vizsgálja egy weboldal minőségét, akkor is, ha nincs elköltöztetve. Ha egy weboldal ma minőséginek számít, attól később még lehet gyenge.
Ugyanígy, egy spam webhely elvileg kaphat jobb értékelést, ha a Google látja a folyamatos javulást. Ahogy azt korábban pedig már megválaszolta, a szignálok követik az oldalt az új helyére is.