A Google az elmúlt években folyamatosan váltott át a már meglévő oldalaknál a mobile-first indexelésre, az új webhelyeknél pedig már ez volt az alapértelmezett. A mobil-first indexelésnél a keresőcég a weboldalak mobil eszközökre optimalizált változatát indexeli be az asztali számítógépekre készült verziók helyett, és így dönti el, az adott tartalom releváns-e a keresésekre.
Ennek oka az, hogy a látogatók többsége már mobilról vagy tabletről használja a Google keresőt, így nincs értelme az asztali változatokat feltérképezni. Ez ma is csak akkor történik meg, ha egy webhely tulajdonosa nem rendelkezik mobil eszközökre optimalizált verzióval.
A Google korábban 2020. szeptemberét jelölte meg, mikortól is az összes weboldalnál a mobile-first indexelést fogja használni. A nem mobilbarát webhelyek eszerint szeptembertől jelentős hátrányba kerülnek, így mindenkinek érdemes mobilbaráttá tennie az oldalát.
Ebbe a folyamatba zavart be a koronavírus-járvány. Emiatt a Google is belátta, hogy most sokaknak másra kell pénzt és erőforrásokat áldozni, ezért 2021. márciusára halasztotta a mobile-first indexelés bevezetését az összes webhelyen. Jövő tavaszig ezért azok az oldalak sem kerülnek hátrányba, melyek rosszul jelennek meg a mobil eszközökön.
Tanácsok a mobile-first indexeléshez
A Google a blogbejegyzésében nem csak a határidő eltolását jelentette be, hanem tippeket is adott, hogyan készüljünk fel a jövő tavaszi váltásra. A mobile-first indexelésnél a legfontosabb, hogy a Google csak az oldal mobil verzióját fogja felkeresni, ha ez nem létezik vagy nem tökéletes, akkor lényegtelen, milyen profi az asztali verzió.
Emellett ugyanazokat a robots meta elemeket kell használnunk a mobil- és desktop verziónál is. Ha ez nem így történik, akkor a Google esetlegesen nem indexel be tartalmakat, vagy figyelmen kívül hagyja a noindex utasításokat.
A cég felhívta a figyelmet a lazy-loading képbetöltés megfelelő használatára is, mert ez a technológia egyre több helyen terjed el. A lényege, hogy csak azokat a képeket és weblap elemeket töltjük be a webhely megjelenítésekor mobilon, melyek feltétlenül szükségesek, majd a többit valamilyen felhasználói interakcióhoz kötjük. Például, betöltünk néhány képet, a többit pedig akkor, ha a felhasználó koppint a képernyőre vagy az ujjával lefelé görget.
A Google bot nem képes erre, ezért az ilyen tartalmakat nem látja, és nem is tud nekik SEO előnyt adni. Az amerikai vállalat korábban összegyűjtötte, hogyan érdemes használni a lazy-loading technológiát: https://developers.google.com/search/docs/guides/lazy-loading
Az is gyakori, hogy a mobil eszközökön másképp jelenítünk meg tartalmakat, az asztali verzió egyes elemeit blokkoljuk az ilyen használatkor. A Google felhívta a figyelmet a blokkolás helyes megadására, és példát is hozott a rossz használatra.
Sokszor tiltjuk a CSS fájlok elérését a robots.txt fájl segítségével, ilyenkor pedig a Google bot sem használja fel őket a webhely tartalmának feltérképezésekor. A CSS hiányában azonban az oldal nem működik megfelelően, és a bot nem tudja értékelni azokat a megoldásokat, melyeket a valós felhasználóknak nyújtunk.