Azok az oldalak profitálnak a leginkább, amelyek válaszcentrikus tartalmat nyújtanak, megbízhatóak és strukturáltak. A típusokat illetően a praktikus információkat adó, listázó, magyarázó anyagok a nyerők. A holtverseny nyertesei persze a felhasználók, hiszen ők kapnak jobb, gyorsabb válaszokat, de a tartalomkészítőknek oda kell figyelniük, hogy a saját érdekeiket is védjék azáltal, hogy ők legyenek azok, akiket az AI idéz.
Nem minden weboldal és nem minden tartalom egyforma az AEO szempontjából. Vannak, akik számára ez a váltás óriási lehetőség, és vannak, akik számára inkább kihívás. Ebben a bejegyzésben áttekintjük, mely típusú oldalak nyerhetnek a legtöbbet az AI-válaszokban való megjelenéssel, és milyen tartalomtípusok azok, amelyeket az AI különösen szeret idézni vagy használni. Emellett kitérünk arra is, hogy bizonyos esetekben milyen veszélyek vagy veszteségek érhetik a weboldalakat a válaszplatformok terjedése miatt.
Ki profitálhat az AEO-ból?
Kérdezz-felelek oldalak, tudásbázisok
Nem meglepő, hogy az olyan site-ok, amelyek eleve kérdésekre épülnek, természetes forrásai az AI-válaszoknak. Ilyenek például a fórumok (Reddit, Quora, magyarul Gyakori Kérdések stb.), a szakmai Q&A oldalak (pl. Stack Overflow programozóknak), vagy a céges tudásbázisok, help centerek. Ha a weboldaladon van egy jól karbantartott FAQ rész, vagy egy “Kérdések és válaszok” szekció, azt valószínűleg falni fogja az AI. A SEO világában látjuk is, hogy a Google gyakran kiemel fórumposztokat “People also ask” válaszokba, ugyanez megtörténhet AI-nál is. Persze egy kihívás van, a közösségi Q&A oldalak veszíthetnek forgalmat, ha az AI elszívja a kérdést-választ és a felhasználónak már nem kell a fórumra mennie. Erre példa a Stack Overflow esete, ahol drasztikus visszaesést tapasztaltak a látogatottságban a ChatGPT miatt. Ugyanakkor, ha egy ilyen oldalon a legjobb válasz a tiéd (vagy a te oldaladra mutat), az nagy brand exposure.
Szakértői blogok, útmutatók
A mesterséges intelligencia gyakran keres hosszabb magyarázatokat, kontextust, nem csak definíciókat. Az olyan blogok, amelyek egy-egy témát részletesen körbejárnak, és közben konkrét tanácsokat adnak, jó eséllyel forrásul szolgálhatnak. Különösen, ha a szerző tekintélyes szakértő, akit sokan idéznek. Például a Moz vagy a Search Engine Journal cikkei a SEO témában nyilvánvaló forrásai lehetnek egy SEO-val kapcsolatos AI-válasznak, mert alaposak és megbízhatóak. Ugyanígy egy orvosi blog (pl. Webbeteg vagy Healthline) orvosi tanácsai. Fontos megjegyezni, hogy az E-E-A-T (Szakértelem, Tapasztalat, Hitelesség, Megbízhatóság) elveit az AI is követi valamilyen formában, vagyis a tekintélyes forrásokat preferálja. Ha a te oldaladat más webhelyek is hivatkozzák, szakmai körökben elismert, akkor nagyobb eséllyel kerülsz be a generált válaszokba.
Listás, összehasonlító tartalmak
Az emberek imádják a “Top 10” listákat, összehasonlító táblázatokat, és ezzel az AI is tisztában van. Sőt, a ChatGPT esetében kimutatták, hogy szereti az olyan tartalmakat javasolni, amik listáznak, rangsorolnak (pl. “best of” cikkek). Ez logikus: ha valaki a “legjobb éttermek Budapesten” kérdést teszi fel, a ChatGPT valószínűleg keres egy listacikket (pl. egy top 10-et) és abból szemezget. Így az olyan oldalak, amik toplistákat, rangsorokat publikálnak, pl. tesztoldalak, review gyűjtő oldalak, blog toplisták, sokszor felbukkanhatnak az AI válaszokban. Például a Tripadvisor vagy egy utazási blog “10 dolog, amit látni kell Párizsban” listája eleve kész válasz a “Mit nézzek meg Párizsban?” kérdésre. Ugyanez igaz a termékösszehasonlításokra is. Ha van egy weboldal tele “X vs Y melyik jobb” cikkel, nos, az pont az amit az AI beépít a “Melyiket válasszam, X-et vagy Y-t?” jellegű kérdéseknél.
Hivatalos és tekintélyes források
Ide tartoznak a kormányzati weboldalak, szabványosítók, hivatalos dokumentációk. Az AI szereti a megbízható, vitatlan információt. Pl. adózási kérdésnél a NAV vagy gov.hu oldaláról vesz példát a mesterséges intelligencia. Tudományos kérdésnél Wikipedia vagy Britannica (bár a Wikipedia-nál néha óvatos). Egy jogi AI válasznál gyakran a hatályos jogszabály szövegét idézi, amit mondjuk a njt.hu-n talál meg. Ha a te oldalad a de facto tekintély egy témában, pl. egy sokak által linkelt szabálygyűjtemény, hivatalos egyetemi jegyzet stb., akkor valószínűleg be fog kerülni a körforgásba.
Példa magyar színtéren a net.jogtar.hu (Nemzeti Jogszabálytár), ami egy kincsesbánya jogi kérdésekre. Ha valaki ChatGPT-t (böngészős módban) megkéri egy törvény magyarázatára, sanszos, hogy belenéz a Jogtárba vagy egy ügyvédi iroda cikkébe.
Friss hírek és trendek oldalai
Az AI a aktuális eseményekre is próbál reagálni. Tehát egy hírportál breaking news cikke, vagy egy tech site friss bejelentésről szóló anyaga felhasználásra kerülhet. A Google is a neten keres infómorzsákat aktuális dolgokról. Persze ez kényes, mert a híreknél ritkán van egy igaz válasz. Mindenesetre, pl. egy sporteredménynél, tőzsdei árfolyamnál nyilván egy nagy oldal adja a forrást (pl. “Mennyibe kerül most 1 Bitcoin?” – erre a motor lehet a Coinbase aktuális értékét mondja). Tehát a valós idejű adatokkal foglalkozó oldalak (pénzügy, időjárás, forgalom stb.) is részesülhetnek figyelemben.
Tematikus gyűjtőoldalak, niche blogok
Érdekes módon a Profound kutatásai szerint sokszor meglepő, kis oldalak is dominálhatnak egy niche-ben az AI válaszok között. Lehet, hogy az AI rájön, egy adott témában egy szakosodott blog jobbat nyújt, mint egy általános nagy lap. Például gyorskeresésnél egy linuxos kérdésre esélyesebb, hogy egy Ubuntu fórum válaszát adja, nem a Wikipedia száraz bejegyzését. Ha van egy kis oldalad, de valami nagyon speciálisra fókuszálsz és abban jó tartalommal bírsz, az AI felfedezheti és sokat idézhet. Sőt, mivel a nagy brandekre mindenki számít, lehet pont a niche site-ok a titkos befutók. Egy valós példa a Contently cikkéből: a “fast-food” témában egy relatíve ismeretlen oldal (eatthis.com) több AI hivatkozást kapott, mint mondjuk a Forbes vagy más nagy lap, valószínű, mert kimondottan olyan tartalmat gyártott, amit az AI relevánsabbnak talált.
Milyen tartalomtípusok működnek jól?
- Definíciók és rövid magyarázatok: ahol egy mondattal meg lehet válaszolni valamit, azt az AI is keresi. Ha van egy oldalad “Mi XY jelentése?” vagy “Glossary” jelleggel, az aranybánya. Pl. egy befektetési lexikon definícióit előszeretettel használhatja egy AI a “mit jelent az infláció?” kérdéshez.
- How-to (Hogyan kell…) tartalmak: Lépésről-lépésre leírások, útmutatók. Ezeket a hangasszisztens is imádja, de a Bing Chat is listázza a lépéseket, ha talál ilyet. A videó tutorialok szöveges átirata is segíthet (ha pl. YouTube videó alatt van leírás, azt is figyelembe veszi a Google).
- Összehasonlító cikkek és versus tartalmak: Mint korábban említettük, az AI sokszor kap ilyen jellegű kérdést: “X vagy Y a jobb?”. Ha erről szóló cikked van, nyert ügy. Tipikus pl. technológiai oldalaknál (Android vs iOS összehasonlítás).
- Listicles (listacikkek): “Top 5 ok, amiért…”, “10 legjobb recept…” stb. Egyrészt ezek vonzzák a kattintásokat a normál keresésből is, másrészt a ChatGPT-szerű modellek szeretik a listás formát idézni, mert strukturált és pontokba szedett.
- Gyakori kérdések gyűjteménye: Ez lehet egy külön GYIK oldal (pl. egy szolgáltatásnál), de lehet tematikus is (“GyIK a napelem telepítésről”). Az ilyen oldalak valószínűleg úgy kerülhetnek be az AI-ba, mint a válaszuk sebtében összefűzött változata. A Google például simán csinálhat olyat, hogy egy cég GYIK oldaláról több kérdésre adott választ összefűz egy hosszabb válasszá.
- Vélemények és értékelések összesítői: A ChatGPT-nél Neil Patel talált egy érdekes dolgot: a modell sokszor a neten található “legjobb termék” listák mellett felhasználói értékeléseket is figyelembe vett. Azaz ha valamit nagyon dicsérnek review-kban, azt javasolja. Ebből következik, hogy az olyan tartalom, ami valaminek a pro-kontra listáját mutatja (pl. “Előnyök és hátrányok” táblázat), vagy átlagos értékeléseket, az AI szemében értékes. Ha van egy site-od tele user review-val (pl. G2, Capterra a szoftvereknél, vagy egy fórum, ahol emberek véleményezik a termékeket), az egyfajta adatbázis az AI-nak.
- Struktúrált adatbázisok, nyilvános adatok: Az AI könnyen kiolvassa a strukturált adatokat. Pl. a Wikidata, IMDB infoboxai, Google Térkép adatbázis (nyitvatartás, címek) – ezek mind források. Egy jól strukturált katalógusoldal (pl. szálláshelyek listája paraméterekkel) is lehet forrás: a Google pl. javasolhat hoteleket egy utazási kérdésnél a Booking adatai alapján. Ha a te oldaladnak van egyedi, nyilvános adatbázisa (pl. települések lakossága, vagy autók műszaki adatai), és ezt szereti a Google, akkor AI-nál is befigyelhetsz.
Kik vannak nehezebb helyzetben?
- Hírportálok, amelyek csak hírből élnek: Mivel a generatív AI maga összefoglalja a híreket, kevesebben kattinthatnak át a cikkre. Ha egy user azt kérdezi: “Mi lett a tegnapi BL-meccs eredménye?”, a Bing Chat megmondja, nem kell felmennie az index.hu-ra. A hírportál így veszít pageview-t. Profitálni igazán akkor tud, ha az AI beleépíti a forrást – pl. “a Sport1 szerint a meccs 2-1 lett” és link. De ilyen esetben az user már megkapta a lényeget, kisebb eséllyel kattint.
- Fizetőfal mögötti tartalmak: Az AI nagy eséllyel kerüli az olyan oldalakat, ahol nem tudja elolvasni a tartalmat (pl. előfizetéses cikkek). Ha a te értékes tartalmaid jelszó mögött vannak, abból az AI nem tud meríteni, így kimaradsz a buliból. (Ez persze nem baj, ha amúgy is fizetős a modell, csak tudd, hogy így nem leszel idézve.)
- Rosszul strukturált, ömlesztett tartalmak: Azok a weboldalak, amik telis-tele vannak “word vomit”-tal, az AI számára zaj. Régen lehet, hogy bejött egy 10 ezer szavas kulcsszóhalmozós cikk a SEO-ban, de az AI inkább a tiszta forrásokat kedveli. Tehát ha valakinek elavult a tartalmi stratégiája (pl. sok-sok SEO-szöveg, kevés valódi infó), lehet a Google se szereti, de az AI biztos nem fog belőle idézni.
- Erősen vizuális tartalmak: Pl. recepteknél vagy DIY dolgoknál rengeteg az illusztráció. Az AI ezekből nem sokat lát (kivéve ha speciálisan képet is elemez). Egy sütirecept videó például kimarad, ha nincs mellette szöveg. Így az oldalak, amik nem gondoskodnak szöveges leírásról is, kimaradhatnak az AI válaszokból. (Pro tipp: mindig legyen alternatív, leíró szöveg is a multimédia mellé.)
Összefoglaló kérdések és válaszok
Igen, ha szuper tartalmat nyújt. Az AI nem rang alapján dönt, csak ha te írtad meg a legjobb magyar nyelvű útmutatót valamiről, azt bizony megtalálhatja és használhatja. Főleg, ha mások is hivatkoztak rá, vagy a Google-nél is jó helyen vagy. Lehet, hogy egy nagy magazin csak kapargat egy témát, de a te blogod belemegy a részletekbe. A felhasználó kérdése alapján az AI a részletes választ preferálja.
Közvetlenül kevésbé, közvetve inkább. Egy webshop termékoldala nem valószínű, hogy forrásként jelenik meg egy AI válaszban. Azonban a webshop vélemény szekciója vagy blogja értékes lehet. Illetve, ha van egy termék összehasonlító rész, és valaki pont erre kérdez rá, az AI vehet belőle infót. Ugyanakkor, ha a te webshopod generál tartalmat, az is beemelhető.
Nagyon sokszor igen, főleg definícióknál és általános tényeknél, mert megbízható, jól strukturált. De nem mindig. Egyrészt a Wikipedia nyelve sokszor túl száraz vagy technikai, az AI lehet, hogy szívesebben megfogalmazza a saját szavaival több forrás alapján. Tehát amint a kérdés túlmutat a lexikon stíluson, ott már más oldalak jutnak szerephez.
Igen, ha a felhasználó magyarul kérdez, akkor a Bing Chat magyar forrásokat ad. Láttam példát, hogy egy egészségügyi kérdésre magyarul válaszolt a Bing Chat, és a webbeteg.hu cikkét tüntette fel forrásként. Fontos azonban, hogy a magyar piac kicsi, így itt akár könnyebb is labdába rúgni, mert kevesebb minőségi tartalom van.
Ami nem való válasznak. Például egy novellát, szépirodalmat hiába SEO-zol / AEO-zol, nem fognak rá kérdezni vagy ha igen, a felhasználó valószínű a tartalmat kéri összefoglalva, de nem fogja a weboldalad linkjét kitenni. Az AI inkább a problémamegoldó, információs jellegű tartalmak terepe. Tehát a minőség és hasznosság az első, a többi majd jön.