Már lehetett tudni egy ideje, hogy hamarosan elérhető lesz a felhasználók számára is az OpenAI keresőmotorja, a SearchGPT, és nem is kell tovább várnunk. November elején végre Magyarországon is éles lett a SearchGPT!
Az OpenAI már egy ideje dolgozott rajta, hogy egy olyan keresőmotort hozzon létre, amely alapjaiban rázhatja meg a Google monopol pozícióját. Tovább várunk pedig nem is kell, végre a felhasználók számára is elérhető lett az az OpenAI keresőmotorja a SearchGPT, mely új nevet is kapott: ChatGPT Search. Érdekes kérdés, hogy mekkora konkurenciát jelent ez majd a Google számára, és mi, felhasználók mit várhatunk tőle.
Egyelőre még csak fizetős felhasználók számára érhető el, és jelenleg még azt sem lehet tudni, mikor lesz ingyenesen is használható verziója.
Lássuk, mit is érdemes tudni az OpenAI keresőmotorjáról, illetve, hogy hogyan is hat ez a keresőoptimalizálásra.
Mit is tud a SearchGPT?
Az OpenAI keresőmotorja végre elindult kishazánkban is, mely webes felületen és asztali alkalmazásánál egyaránt elérhető. A SearchGPT, vagyis új nevén ChatGPT Search az aktuális weben keresve naprakész válaszokat tud adni, egyrészt a webes válaszokat használva, másrészt a nyelvi modellek előnyeit kihasználva. Általában szöveges válaszok formájában kapunk választ a feltett kérdésekre, melyeket a ChatGPT ír, ugyanakkor a forrásokat is mindenhol megjelöli, tehát tudunk kattintani az egyes linkekre.
A webes találatok ugyanúgy néznek ki, mint ahogy azokat megszoktuk, tehát egy hagyományos találati listát kapunk, ahol a márkanév, favicon, Title, és meta leírás is megtalálható.
Ugyanakkor érdemes azt is megemlíteni, hogy nem csak szögese válaszokat kaphatunk, hanem képes válaszokat és térképes találatokat is. Azt érdemes megjegyezni, hogy a térképes találatok közel sem olyan minőségben jelennek meg, mint a Google térképes találatai, de azért használható minőséget kapunk.
Azt is érdemes megjegyezni, hogy bár az OpenAI számos adatszolgáltatóval leszerződött annak érdekében, hogy gazdagabb legyen a találati lista, ezek hazánkban jelenleg még nem elérhetőek, csak akkor, ha angol nyelven írjuk be a kérdést.
Akinek webáruháza van, az örömmel tapasztalja majd, hogy ha termékre keresünk, akkor a keresésnél termékképekkel és linkkel együtt jelennek meg a webáruházak linkjei.
Bár egyelőre még csak fizetős felhasználók számára érhető el a ChatGPT Search, de az OpenAI azt ígéri, hogy a jövőben ingyenes felhasználók számára is elérhető lehet.
Hogyan hat ki a keresőoptimalizálásra a SearchGPT?
Érdekes kérdés, hogy a ChatGPT Search hogyan hat majd a keresőoptimalizálásra, mennyire lesz jelentős a hatása. Nos, mivel jelenleg csak fizetős felhasználók vehetik igénybe ezt a funkciót, egyelőre nem várható, hogy komoly változást tapasztalhatnának a weboldalak a forgalmat illetően. Hozzávetőleg 11 millió előfizetője van a szolgáltatásnak világszinten, ebből hazai felhasználó, kb. 10-30 ezer, ami elenyészőnek mondható.
Persze, ha ingyenesen is használhatóvá válik, akkor már egy 200 milliós felhasználó bázisról is beszélhetünk világszinten, ami persze elmarad a Google bázisától, ugyanakkor komoly kihívást jelenthet ennek ellenére is.