2021. július elsején új szabályok léptek érvénybe az Európai Unión belül az e-kereskedelmet illetően. A céljuk, hogy a tagországok közötti kereskedelem lényegesen könnyebb legyen, azonban bizonyos dolgok érinthetnek minket is.

Megjegyzés: Ez a cikk nem nyújt jogi tanácsokat, ha bármilyen konkrét kérdése van, akkor forduljon szakemberhez.

Az új áfarendszer tervét már 2017-ben bejelentették, majd az évek során teljesen kidolgozták. Az EU célja, hogy megkönnyítse a kereskedelmet, és végre leküzdje az adócsalást. Az egységes rendszer mindenkire értendő, így előre meg van szabva, hogy mikor és milyen áfát kell alkalmazni.

A kisebb boltok áfája

Azok a kereskedők, akik az online áruházban évente kevesebb, mint 10.000 eurót számláznak az uniós országok fogyasztóinak, továbbra is alkalmazhatják az országukban megszabott áfákat. Tegyük fel, hogy a magyarországi webshopunk Spanyolországból kap egy rendelést. Amennyiben az éves eladásunk nem haladja meg a fenti limitet, akkor a magyar áfát kell elszámolnunk a vásárló irányában, akkor is, ha amúgy Spanyolországban többet kéne.

A nagyobb boltok áfája

De mi történik akkor, ha évente átlépjük a 10.000 eurós határt? Amennyiben továbbra is az országon belül adunk el, akkor lényegében nem változik semmi. Az online kereskedők tovább alkalmazhatják az országuk áfáját, egészen addig, amíg nem érkezik másik országból rendelés. Amennyiben valamelyik tagállam vásárol tőlük, akkor a vevő országának megfelelő áfát kell alkalmazni.

A fenti példát folytatva a rendelés után nem a magyar áfát fogjuk hozzácsapni a termék vagy a szolgáltatás árához, hanem a spanyolt, és azt számoljuk el később. Szerencsére senkinek nem kell fejből tudnia, hogy melyik országban milyen adózás létezik, nyugodtan puskázzunk.

Tanács: ha azok közé a kereskedők közé tartozunk, akik a szolgáltatások legnagyobb részét egy magasabb áfával rendelkező uniós országba számlázzuk, akkor érdemes hozzáadni ezt az árkülönbséget.

Melyik áfa vonatkozik ránk?

Innentől kezdve rengeteg kérdés felmerülhet bennünk, már ami a webshopot érinti. Az a legjobb, ha úgy áruljuk a szolgáltatásokat, hogy beleszámoljuk az áfát az árba, így elég annyit kiírnunk az áruházban, hogy az áfa árát már tartalmazza az adott termék. Amennyiben nem világos, hogy a mi esetünkben hol és mit kell jelölni, akkor érdemes konzultálni egy szakemberrel.

Amennyiben Magyarországon élünk, azonban direkt külföldi vásárlókra specializálódunk, akkor a minimumot átlépve az adott országban kell adóznunk. Ez azt jelenti, hogy nem lehet többet könnyen kihasználni az adott országok szabályait, hiszen mostantól az a legfontosabb, hogy kik a vevőink.

Amennyiben továbbra is magyar embereknek adunk el, akkor lényegében nincsen különösebb teendőnk. Akkor sem lesz semmi, ha hébe-hóba beérkezik egy külföldi címmel rendelkező hazafi vásárlása, hiszen ettől nem fogjuk átlépni a minimumot. Ha azonban direkt egy adott célországnak készítünk szolgáltatásokat, akkor jó, ha minél hamarabb utánajárunk az adózás változásának. Az áfa minden esetben az adott országtól és a terméktől függ, úgyhogy az a legjobb, ha biztos forrás után nézünk.