A tartalomoptimalizálás AEO-ra nem teljesen új tudomány, hanem a jó tartalomkészítés továbbfejlesztett változata. Légy lényegre törő, strukturált, olvasóbarát és tényszerű. Ha ezt betartod, a tartalmad AI kompatibilis lesz, vagyis készen áll arra, hogy egy mesterséges intelligencia felhasználja és idézze azt.
Ebben a cikkben gyakorlati tippeket nézünk meg arra vonatkozóan, hogyan alakítsuk át az írási stílusunkat és tartalomkészítési módszerünket úgy, hogy az a lehető legjobban megfeleljen az AI válaszmotorok igényeinek. A cél az, hogy AI bará” válaszokat írjunk, azaz olyan tartalmat, amit az AI könnyen fel tud ismerni, idézni és a saját válaszába beépíteni, ugyanakkor a humán olvasók számára is értékes és élvezhető.
Válaszolj közvetlenül és lényegretörően
A válaszmotorok a gyors, egyértelmű választ keresik. Ezért minden fontos kérdésre igyekezz először egy rövid választ adni, majd utána kifejteni. Használd az inverz piramis elvet, a lényeget tedd előre. Például, ha a kérdés “Mi a teendő napégés esetén?”, akkor az első mondatod legyen valami ilyesmi: “Napégéskor azonnal hűteni kell a bőrt hideg vizes borogatással, és hidratáló krémet kell alkalmazni.” Utána jöhet a magyarázat a miértekről, egyéb tippek. Így ha a Google SGE vagy a Bing csak az első mondatot emeli ki, már azzal is értékes választ ad.
Az AI barát válasz nem köntörfalaz. Kerüld a hosszú bevezetéseket, semmitmondó általánosságokat a bekezdés elején. Egy ember talán végigolvassa a felvezetést is, de egy AI simán átugorja az üresjáratot. Úgy is fogalmazhatunk, hogy minden bekezdésed első mondata önmagában is választ adjon egy implicit kérdésre. Ha ezt sikerül elérni, akkor az AI nagy valószínűséggel azt az egy mondatot ragadja majd ki.
Legyen a tartalom jól strukturált és könnyen áttekinthető
Ahogy az előző cikkben is hangsúlyoztuk, a struktúra kulcsfontosságú. Írás közben figyelj arra, hogy használj rövid bekezdéseket, 2-3 mondat egy bekezdésben ideális. Egy hosszú, 8-10 soros paragrafust nehéz értelmezni, az AI is nehezebben találja meg benne a konkrét választ. A rövid bekezdések nemcsak olvasóbarátak, de gépbarátak is. Címsorokkal (H2, H3) tagold a cikket logikusan. Minden címsor egy altémát jelöljön, és ha lehet, utaljon valamilyen kérdésre vagy problémára.
Listákkal és táblázatokkal, amikor csak értelmes, sorold pontokba a tanácsokat, lépéseket. A listákat az AI könnyen felismeri és használja. Például a Bing Chat egy kérdésre gyakran ilyenekkel válaszol, mert a forráslistában is úgy volt felsorolva. Ha van összehasonlító adat, fontold meg a táblázatot (pl. “A csomag tartalma” oszlop vs “B csomag tartalma” oszlop). Használhatsz félkövér kiemelést a kulcsszó jellegű fogalmaknál első említéskor, vagy a nagyon fontos részeknél. Nem szabad túlzásba vinni, de segíthet, hogy a lényeg vizuálisan is kitűnjön.
Egy jól strukturált cikk nem csak a SEO-nak jó, az AI imádja a rendezett információt. Gondolj úgy a cikkedre, mintha egy rendezett jegyzet lenne, így a gép hatékonyan fel tudja dolgozni.
Hangnem és nyelv legyen természetes, de informatív
Az AI modellek rengeteg emberi szövegen tanultak, így a természetes nyelvezetet részesítik előnyben. Nem kell túlbonyolítani a mondatokat. Írj úgy, mintha egy laikusnak magyaráznád, ez a SEO-ban is bevett tanács, de AEO-nál még fontosabb. Az AI ugyanis azt a választ szeretné adni, amit egy emberi szakértő mondana el a barátságos hangnemben. Persze a szakmai hitelesség ne csorbuljon, használj szakszavakat, ha kell, de magyarázd meg őket.
Ügyelj a pontosságra és tényszerűségre. Az AI egyre jobb ebben, de előfordul, hogy a szövegeket ellenőrzi a forrásaidban. Például, ha statisztikát közölsz, lehet, hogy az AI megnézi, mennyire hihető a forrásaid alapján. Ha túlzásokat, pontatlan információt írsz, azzal árthatsz magadnak, mert lehet, hogy az AI egyszerűen kihagyja a válaszból (vagy rosszabb esetben tévesen idéz). Hivatkozz megbízható adatokra (akár belső hivatkozással egy tanulmányra, vagy külső linkkel). Egy jól elhelyezett forráshivatkozás az embernek is meggyőző, de az AI-nak is jelzi, hogy itt valami ellenőrzött tény van.
A hangnemmel kapcsolatban fontos még, hogy ne írj túl marketinges stílusban. Az AI-t nem hatja meg a reklámszöveg, ő a konkrétumot keresi. Ráadásul a felhasználó is az informatív választ várja, nem egy promóciót a chat ablakban. Természetesen el lehet helyezni a márkaelőnyöket is a válaszokban, de finoman, tényszerűen. Például: “A mi termékünk anyaga 100% újrahasznosított műanyag, így környezetbarát alternatíva” – ez oké, mert tényt közöl. De az olyan mondat, hogy “Vásárold meg a fantasztikus termékünket, mert a legjobb a piacon!” – nem fog belekerülni egy AI válaszába (és a felhasználót is irritálhatja).
Kulcsszavak helyett keresési szándék és kérdések vezéreljenek
Régen a keresőoptimalizálás a pontos kulcsszavak köré épült, ugyanazt a kifejezést és annak megfelelőit ismételgettük, hogy rangsoroljon. Az AEO ezzel szemben a keresési szándékot helyezi előtérbe. Gondold át, milyen kérdés(ek)re ad választ a tartalmad. Mit akar tudni a felhasználó valójában? Ha ezt megérted, akkor a megfogalmazásnál nem kell ragaszkodnod mereven egy-két kulcsszóhoz, elég ha nyelvileg lefeded a kérdéskört. Az AI úgyis érti a szinonimákat, összefüggéseket.
Például, ha a kulcsszó “legjobb okostelefon akkumulátor”, akkor a keresési szándék lehet az, hogy melyik telefon bírja legtovább egy feltöltéssel. Ennek megfelelően a tartalmadban tedd fel a kérdést: “Melyik okostelefon akkumulátora bírja a legtovább?” és válaszold meg rangsorolva a modelleket. Közben nyugodtan használj rokon kifejezéseket: “akkumulátor üzemidő”, “egy töltéssel X óra”, “legkitartóbb telefon” stb. Ez mind azt jelzi az AI-nak, hogy átfogó választ adsz a felhasználó problémájára.
Gondolj a kontextusra is, ha valamiről írsz, próbáld megválaszolni a kapcsolódó kérdéseket is. A felhasználók gyakran tovább kérdeznek (a Google SGE is felajánl follow-up kérdéseket). Ha te a tartalmadban már eleve kitérsz ezekre, akkor az AI-nak nem kell új forrást keresnie. Például egy utazási cikkben a fő téma az lehet, hogy “Hogyan jussunk el Párizsba vonattal?”, de mellette megválaszolhatod azt is: “Mennyibe kerül?”, “Mennyi időt vesz igénybe az út?”, “Kell-e átszállni?”. Ilyen módon a tartalmad teljesebb és az AI szemében is értékesebb lesz.
Frissítés és karbantartás
Fontos és gyakran elfeledett szempont, az AI nagy súlyt helyez a frissességre bizonyos témáknál. Ha egy orvosi útmutató 2015-ös állapotot tükröz, lehet, hogy 2025-ben már nem mer belőle idézni, mert avítt. Ugyanígy a tech témák, jogi információk gyorsan elévülhetnek. Ezért tartsd karban a tartalmaidat, frissítsd az adatokat, évszámokat, ahol kell. A Google SGE például valószínűbb, hogy frissebb forrást használ, ha elérhető (ezt látjuk a hagyományos keresésnél is a frissítés dátuma alapján).
Emellett figyeld a felhasználói visszajelzéseket, ha van rá mód. A válaszmotorok egy része (pl. Google) engedi a felhasználóknak jelezni, hogy hasznos volt-e a válasz. Ha a te oldaladról vett infó nem volt pontos és a user ezt jelzi, az ronthatja az AI szemében a forrásértékedet. Ezért is lényeges a pontosság és folyamatos korrekció.
Összefoglaló kérdések és válaszok
Használj kulcsszókutató és kérdéskutató eszközöket. Például az Answer The Public vagy a Google saját „Mások ezeket kérdezik doboza aranyat ér. Gyűjts 5-10 releváns kérdést, és ezek közül építs be 3-5 darabot a tartalmadba logikusan. Arra is gondolj, neked az ügyfeleid milyen kérdéseket szoktak feltenni, valószínűleg más is azt kérdezi az interneten.
A hosszabb, részletes tartalom továbbra is értékes. A stratégiád legyen az, hogy kombinálod a rövid és hosszú formátumot. Egy cikken belül adj egy rövid választ (snippet-szerűen), de mellé legyen meg a részletes magyarázat is. Így mindkét világból a legjobbat nyújtod. Egy 2000 szavas cikk simán lehet AI-barát, ha jól van tagolva.
Az AI-nak mindegy nyelvtanilag, de gondolj a felhasználóra. Ha van egy blogcikk vagy tanácsadó anyag, nyugodtan lehetsz személyes hangvételű, attól még a lényeg átjön. Viszont amikor azt a mondatot kiragadja az AI, lehet, hogy furán hangzik a “mi úgy gondoljuk, hogy…”. Próbálj úgy fogalmazni, hogy idézhető legyen önmagában is. Az objektív, állítás-szerű mondatok jobban megállják a helyüket.
Erre nincs 100% recept, de pár dolog segít. Legyen egyedi tartalom és megközelítés benne. Ha csak ugyanazt mondod, mint ezer más cikk, akkor az AI bármelyikből meríthet. Ha van saját adatod, kutatásod, példád, azt emeld ki. Az egyediséget az AI is érzékeli (pl. számok). Továbbá légy pontos. A specializált, pontos válaszokkal ki lehet tűnni a tömegből.
Az összefoglaló sosem árt, főleg hosszú cikkeknél. Egy Konklúzió szekció, ami 3-4 mondatban újra elmondja a fő tanácsokat, segíthet abban, hogy az AI innen ragadjon ki valamit. Sok AI válasz például így zárul. Szóval igen, egy summázás még növelheti az esélyed a bekerülésre, és az olvasóid is díjazzák.