A PR cikkek tényleg a Public Relations-ről kapták a nevüket? Mi közük akkor a SEO-hoz? És hogyan alkalmasak egy vállalkozás hitelességének felépítésére is? Ebben a bejegyzésben ezekre a kérdésekre is választ adunk, és megtudhatod, hogy hogyan készíts jó PR cikket.
PageRank és Public Relations
A PR cikkek nem a Public Relations-ről kapták a nevüket. Utóbbi ugyanis az a terület, mely egy vállalat vagy szervezet közönségben kialakult képét építi. Tudatos akciókkal és média megjelenésekkel éri el azt, hogy az emberekben az a kép alakuljon ki a cégről, amit a marketing és más céljai miatt láttatni szeretne. Ezzel szemben a PR cikkek elnevezésének a Google PageRank algoritmusához van köze. A Google a SEO hajnalán ezen algoritmus alapján osztályozta az egyes weboldalakat, ahol azok 1-től 10-ig kaptak egy értéket.
Az érték azt mutatta meg, hogy az adott weboldal mennyire fontos a Google szemében, így mindenki próbált linket szerezni az ilyen oldalakról. A linkvásárlás komoly üzletté nőtte ki magát, amelyet a Google is megelégelt, és megszüntette a PageRanket. A magyar keresőoptimalizálási piacon azonban megmaradt a PR kifejezés, melyet ma is olyan oldalakra használnak a SEO szakértők, ahonnan érdemes linket szerezni a linképítés során.
Akár pénzért, vagy más fizetségért is. A PR cikk pedig az a tartalom, amely az adott oldalra kikerül és linket biztosít a megrendelőnek. Külföldön a PR cikkek advertorial néven ismertek, amely az advert (hirdetés) és az editorial (szerkesztőségi cikk) összevonásából alakult ki, utalva arra, hogy ezek a bejegyzések a legtöbbször a médiában jelennek meg.
Hogyan néz ki egy PR cikk?
A PR cikknek kettős célja van. Egy nagy megbízhatóságú weboldalon megjelenve, linket biztosít a megrendelő weboldalának. Az erős és releváns backlinknek így komoly SEO ereje lehet. A második cél az adott cég vagy szolgáltatás reputációjának, szakértői státuszának emelése. Ennél a feladatnál jelenik meg a prémium keresőoptimalizálás fontossága, ugyanis ilyenkor komoly munkát kell beletenni a bejegyzés elkészítésébe.
Szükség van egy minőségi weboldalra, mely valós látogatókkal rendelkezik. Erre kerül ki a megírt cikk, melyhez kell egy SEO szövegíró is. Ő az, aki a keresőoptimalizálási céloknak megfelelően elkészíti az adott tartalmat, és ügyel a szakértői státusz elérésére is. Ehhez a következő elemeket használja fel:
- Ütős, kattintásvadász cím: A címnek egy hétköznapi problémát kell megjelenítenie, mely minél több olvasót érint, és ígérnie kell egy megoldást is. Ha felkeltette az olvasók figyelmét, és ők megnyitják a szöveget, akkor következhet az első tartalmi rész, a bevezető.
- Frappáns bevezető, a probléma felvezetése: A bevezető tömören felvázolja a problémát, melyről a cikknek szólnia kell. Itt kell azt is egyértelműen meghatározni, hogy az olvasó milyen előnyt kap a cikk végére, és milyen témákat fog lefedni az írás. Érdemes egy statisztikai adattal kezdeni, mely megragadja az olvasó figyelmét, és hatására elolvassa az egész tartalmat. Ehhez megbízható forrásokat kell használni, a KSH például számos témakörben publikál rendszeresen.
- A megoldás kifejtése, alternatívák: Amikor a probléma már világos, megoldásokat kell mutatni az érdeklődőnek. Először mindig olyan alternatívákat kell felvázolni, melyek bár hatásosak lehetnek, de valamilyen okból nem megfelelők. Vagy drágák, vagy sokáig tart a felhasználásuk, esetleg valamilyen más okból nem ideálisak. A következő megoldási javaslatként kell bemutatni a PR cikket megrendelő szolgáltatást, mint valós választ az adott kérdésre. Ez akkor hatásos, ha valódi megoldást jelent, és ez tudatosul a látogatóban is. A PR tartalom akkor éri el a célját, ha a bejegyzés végére az olvasó elfogadja az ismertetett megoldást, és elhiszi, hogy az adott vállalkozás vagy megbízó szakértője a témának.
- Zárás: A zárás során össze kell foglalni a problémát, és hogy arra milyen választ adott a cikk. Ebben a részben már nem lehet új ismereteket átadni, csupán egy konklúzióra van szükség.
Milyen előnyöket ad egy jó PR cikk?
A PR cikk előnye a releváns tartalomból származó link, mely kétségtelen SEO előnyöket nyújt a linkelt weboldal számára. A jól megírt tartalom azonban valódi látogatókat is átküldhet a szolgáltatás vagy vállalkozás honlapjára, akik azért érkeznek oda, mert sikerült felépíteni a szakértői státuszt a bejegyzéssel. Nekik sokkal könnyebb értékesíteni, hiszen nem az utcáról beérkező ismeretlennek kell eladni a szolgáltatást, hanem olyan valakinek, aki már korábban megismerte a PR cikket. Kifejezetten azért kereste fel az adott vállalat honlapját, mert további információkat keres, vagy meg szeretné kapni az ott megemlített előnyt.
A PR tartalomnak van nehezebben mérhető haszna is, a legfontosabb ezek közül a hírnév felépítése. Azért okozhat nehézséget számokban kifejezni a hatását, mert az ilyen olvasók nem azonnal vásárolnak, hanem a tudatukban elraktározzák a kapott információt. Lehet, hogy csak sokkal később keresik fel a szolgáltatást, de akkor azért teszik, mert emlékeznek a PR cikkben felsorolt megoldásokra. A tudatalattijukba tehát beégett, hogy a linkelt weboldal jelenti a választ az adott problémára.
Hasonlóan nehezen mérhető hatás az ajánlás, ilyenkor a cikk olvasója valaki másnak ajánlja az adott vállalkozást, mert emlékszik a PR tartalomból levont következtetésekre. Ekkor az is előfordulhat, hogy a vásárló nem is hallott az eredeti bejegyzésről, csupán az ismerőse küldte a céghez.
Összefoglalás
Egy PR cikk sokkal több, mint viszontlink egy megbízható oldalról. Az ilyen tartalom képes úgy vásárlóvá konvertálni az olvasókat, hogy szakértőként jeleníti meg a kapcsolódó vállalkozást, és a hatások még évekkel később is jelentkezhetnek.