Mi történt most?

A Google június végén elindította az idei második nagy alap algoritmus frissítését. Hivatalosan is megerősítették hogy a teljes lefutás akár három hétig tart. Ez gyakorlatban azt jelenti hogy a következő napokban hetekben a helyezések nem stabilak. Ma még feljebb vagy holnap lejjebb. Ezt a hullámzást sokan elsőre hibának érzik pedig a rendszer épp újrasúlyoz. Én is meglepődtem rajta mennyire gyorsan látszott néhány kulcsszónál az első apró mozgás.

Mit érdemes most figyelni?

A Search Console napi grafikonjai ilyenkor csalókák. Sokkal hasznosabb a heti bontás és a kulcsszó csoportok vizsgálata. Ha a brand kulcsszavak stabilak de az információs lekérdezések ugrálnak az normális. Ha a landing oldalak közül egy pillanatok alatt vesztett láthatóságot nézd meg a keresési szándék egyezését és a frissességet. Az idei frissítések eddig is hangsúlyozták hogy a felhasználó valódi kérdésére kell válaszolni nem csak a kulcsszóra. Mondjuk ha egy útmutató 2022 óta érintetlen könnyen lehet hogy kap egy jelzést a rangsorolástól frissítésre.

Mi változhat a rangsorolásban?

Az alap frissítéseknél rendszeresen látni hogy a topik autoritás és a lefedettség számít. Nem a mennyiség önmagában hanem az adott témakörön belüli koherens tartalmi háló. Ha van tíz laza cikked ugyanarról de nem mutatnak egymásra és nincs egy összefogó pillér oldal akkor a rendszer kevésbé érti hogy te abban a témában tényleg erős vagy. Viszont ha van egy átfogó oldal és köré épített aloldalak belső linkekkel akkor a frissítés után gyakran stabilabb a pozíció. Ezt most is látom két projekten naponta nézem az átlagpozíciót és a belső linkekből érkező kattintásokat a viselkedési adatokkal együtt.

Példa egy tipikus esetre

Van egy régi cikk edzés utáni fehérje témában. Évekig hozott forgalmat mégis visszaesett már tavasszal. Most a júniusi frissítésnél az történt hogy a hosszú cikk ugyan maradt a top százban de azokat az aloldalakat húzta fel a rendszer amelyek konkrétabb kifejezésekre adnak választ. Például adagolás kezdőknek vagy időzítés futóknak. A felhasználói szándék szűkebb a megoldás pedig kézzelfoghatóbb. Emiatt a régi mindenes posztot nem kidobni kellett hanem átírni hivatkozásokkal szétszedni és az egyes részekhez külön útmutatókat adni. Nem gondoltam volna hogy ennyit számít egy pár erősebb belső link és egy frissebb bevezető de tényleg.

Mi az ami most kifejezetten rizikós?

Az elavult top listák és a túlságosan általános definíciós cikkek. Ha valaki csak összegyűjtötte mások anyagait és nem tett hozzá saját mérés vagy tapasztalat alapú tartalmat könnyen hátrébb csúszik. Ugyanez igaz azokra az oldalakra ahol a sablon ismétli önmagát minden lapon. Moldból kijövő leírásoknál gyakran látni magas visszafordulást ami a frissítés alatt még jobban látszik. Én például végigszoktam kattintani azokat a cikkeket ahol nincs egyedi kép vagy ábra. Nem kötelező persze de jelzi hogy tényleg foglalkoztak vele.

Mit tegyél ha esést látsz?

Először időzíts. A teljes frissítés végéig nem érdemes végleges következtetéseket levonni. Közben viszont lehet adatokkal készülni. Nézd meg melyik lekérdezés csoport esett. Információs tranzakciós brand. Hol nőtt a megjelenés de csökkent az átkattintás. Ha az átkattintás esik miközben a pozíció nem romlik érdemes címsor meta leírás tesztet futtatni kézzel írt változatokkal. Ha pozíció is esik mélyebben kell hozzányúlni a tartalomhoz szerkezethez belső linkhez. Én ilyenkor kis listát írok magamnak három oszlopban azonnali javítás egy hét alatt megcsinálható nagyobb átdolgozás.

Külön figyelem a YMYL témákra

Pénz egészség jog típusú tartalmaknál a forrásmegjelölés és a szakmai átnézés sokat számít. Nem kell túlgondolni mégis legyen egyértelmű ki írta mikor frissült mivel támasztja alá. Ha egy recept vagy edzésterv esetén saját tesztelt megfigyelést is adsz pár mondatban az máris segít. Furcsának tűnhet de a felhasználó és az algoritmus is jobban bízik abban ami láthatóan élő tartalom. Egyszer kaptam visszajelzést kommentben hogy hangos a ventilátor a fotókon szereplő gépnél. Ebből lett egy külön bekezdés és utána nőtt az oldalon töltött idő. Fura apróságok működnek.

Milyen technikai jelekre nézz rá?

Core Web Vitals alap ugyan de a változás idején minden milliszekundum számít. Különösen a CLS és az LCP. A mobil élmény is erősebb súlyt kap ha az oldal a fő forgalmát telefonról kapja. Nézd meg a szerver válaszidejét a legforgalmasabb lapokra és a képek tömörítését. Ha videó van beágyazva érdemes poszt load megoldást használni. Ezek nem varázslatok de frissítés alatt pont az ilyen tizedesek dönthetnek két, hasonlóan jó tartalom között.

Mit tegyél ha emelkedést látsz?

Ne dőlj hátra. Ilyenkor a legjobb ráerősíteni. Frissítsd a nyertes cikkeket újabb részletekkel gyakori kérdésekkel és belső linkkel vezesd át a forgalmat a rokon témákra. Ha a rendszer most jó jelzést kapott rólad érdemes megtartani ezt a lendületet. Egyszer egy termékkategória oldalnál az emelkedés hetében készítettem egy egyszerű összehasonlító táblázatot ami miatt a CTR nőtt és stabilabb lett a helyezés. Nem atomfizika csak odafigyelés.

Mit üzen ez a frissítés a tartalomkészítésnek?

A válasz egyszerű és közben mégsem. Az erős témaköri fókusz és a valódi használati érték nyer. Ha egy oldal egy témában mély és szervezett akkor a core frissítés rendszerint inkább segít mint árt. Ha szétszórt ha a tartalom vékony ha a felhasználói szándék vegyes akkor a rendszer szívesen cseréli le. Ezért érdemes néha hátralépni és végignézni a kategória szintű térképet. Van pillér oldal van útmutató van gyakori kérdés. Ezek együtt adják a mintát.

Apró kitérő a szezonra

A frissítés nyár elején indult. Sok iparágban ilyenkor eleve ingadozik a kereslet. A szezonális hatás ráül az algoritmus mozgására. Ha strandfelszerelést árulsz és épp melegfront van a forgalom nőni fog akkor is ha a helyezés nem változott. Ha fűtéstechnika a fő témád nyáron visszaesés jön akkor is ha javultál pár pozíciót. A kettőt szét kell választani és idősort kell nézni. Nekem ebben a hetes mozgóátlag vált be.

Gyakorlati teendő lista most

  • Hetente egyszer audit a top húsz landoló oldalra
  • Kulcsszó csoportok teljesítményének összevetése a frissítés előtti héttel
  • Belső link frissítés a gyengülő lapokra
  • Friss dátum és apró kiegészítés olyan cikkekre ahol hiányzik a legutóbbi fejlemény
  • Meta elemek kézi átírása ott ahol a CTR esett pozíciótartás mellett
  • Vizuális jelek javítása saját fotó ábra ahol értelmes

Az alap frissítések időszaka számomra kicsit olyan mint amikor futás közben jön egy hosszú emelkedő. Nem szakadsz meg de érzed hogy dolgoznod kell. Néha elég pár lépést rövidíteni néha ritmust váltani. A lényeg hogy ne állj meg az út szélén hanem tartsd a tempót és figyelj a jelzésekre. Aki ezt megszokja annak a core frissítés kevésbé rémisztő és néha még lendületet is ad.