Ma reggel az egyik SEO fórumon láttam egy bejegyzést, hogy valaki már találkozott a Google új AI alapú áttekintés funkciójával magyar nyelvű keresésnél. Először azt hittem, csak valami tesztfázis maradványa, de aztán kiderült, hogy tényleg élesedett. Én is gyorsan kipróbáltam, és igen, megjelent nálam is.

Ez azért nagy dolog, mert most először látjuk Magyarországon azt a rendszert, ami már hónapok óta fut Amerikában és néhány más országban. A mesterséges intelligencia által generált összefoglalók mostantól nálunk is megjelenhetnek a találati oldalon. Ez konkrétan azt jelenti, hogy ha beírsz egy kérdést, a kereső nem csak linkeket ad vissza, hanem egy rövid, automatikusan összeállított választ is.

Példa: Ha mondjuk beírod, hogy melyik a legjobb szobanövény kevés fényre, akkor az oldal tetején megjelenhet egy blokk, amelyben az AI összefoglalja a leggyakrabban említett növényeket és azok tulajdonságait. Utána jönnek csak a hagyományos találatok, a megszokott oldalak.

Ez a változás több szempontból is érdekes. Egyrészt mert mostantól nem feltétlenül kell átkattintani weboldalakra ahhoz, hogy megkapd a választ. Másrészt viszont a weboldalak számára ez új kihívást jelent. Aki eddig a jól megírt, SEO szempontból optimalizált cikkekkel tudott forgalmat szerezni, most azt fogja tapasztalni, hogy az AI már elmondja a lényeget, mielőtt a látogató rákattintana.

Szerintem ezzel most sokan meg fognak küzdeni. Engem is meglepett, milyen gyorsan élesítették. Pár hete még csak angol nyelvű példákat láttunk róla, most meg itt van magyarul.

A működése egyszerű, de a háttérben elég bonyolult rendszer dolgozik. Az AI alapú áttekintés több forrásból gyűjti az információkat, elemzi a tartalmakat, és megpróbálja a legfontosabb tudnivalókat egy bekezdésbe sűríteni. A Google szerint ezek az összefoglalók csak megbízható weboldalakból származnak, de nyilván ez is vita tárgya lesz, hogy pontosan mit jelent a megbízható. A tapasztalatok alapján az ilyen áttekintések főként a kérdés formájú kereséseknél jelennek meg. Például amikor valaki beírja, hogyan kell házi tésztát készíteni, vagy mi az ideális futócipő kezdőknek. Az egyszerű kulcsszavas kereséseknél, mint például cipőbolt Budapest, ritkábban találkozni vele.

Ez a funkció nem mindenkinél jelenik meg egyszerre. A Google fokozatosan kapcsolja be a felhasználók számára. Én Chrome böngészőben, bejelentkezett fiókkal láttam először. Van, aki szerint csak az új keresési kísérleti beállítás engedélyezése után aktiválódik, másnál alapból működik.

Ami számomra a legérdekesebb, hogy az AI alapú áttekintés nem csak szöveget tud megjeleníteni. Egyes témáknál képeket, árakat, sőt termékajánlásokat is beilleszthet. Ez már tényleg nem a klasszikus keresés. Inkább olyan, mintha a Google egyre inkább egy személyes asszisztens szerepét venné át. Egyébként nem minden keresésnél találkoztam vele, és előfordul, hogy ugyanarra a kifejezésre egyik gépen megjelenik, a másikon nem. Valószínűleg még finomhangolják. Mindenesetre mostantól itthon is érdemes figyelni, mikor és hogyan bukkan fel, mert ez a forgalmi statisztikákban is érződni fog.

A tartalomgyártóknak és SEO szakembereknek ez most egy komoly váltás. Ha az AI összefoglaló már a találati oldalon választ ad, a felhasználó sok esetben nem fog átkattintani. Emiatt várhatóan csökkenhet a kattintások száma bizonyos témákban, főleg a gyors válaszokat igénylő kereséseknél. Ilyenek például a definíciós jellegű vagy egyszerű útmutató típusú lekérdezések.

Viszont lehetőség is van benne. Ha a Google az oldaladat forrásként használja, és feltüntet a válasz alatt, az bizalmi erősítés lehet. A felhasználó látja, hogy a te oldaladról vette az információt, ami hosszabb távon javíthatja a hitelességedet.

Egy saját tapasztalatot hadd írjak le. Az egyik ügyfelem egészség témájú oldalán már látszik a hatása. Az AI összefoglaló ugyan csökkentette a kattintások számát, viszont a maradó látogatók sokkal több időt töltenek az oldalon. Valószínűleg azért, mert aki mégis rákattint, az tényleg mélyebbre akar menni a témában. Szóval nem feltétlenül rossz, csak más. Azt vettem észre, hogy a jól strukturált, gyakori kérdésre épülő tartalmak jelennek meg leggyakrabban forrásként. Tehát a FAQ típusú szerkezetek, a jól tagolt cikkek és az egyértelmű válaszokat adó bekezdések most még fontosabbak lettek.

Érdekes kérdés lesz, hogyan kezeli majd ezt a Google hosszabb távon. Vajon minden találatnál lesz AI blokk, vagy csak bizonyos kereséseknél. És mi történik, ha az AI hibás választ ad. Kinek a felelőssége lesz az.

Egyelőre azt látni, hogy a rendszer próbál óvatos lenni. Inkább általános információkat ad, nem túl részleteseket. Inkább segít irányt mutatni, mintsem konkrét döntést hozni.

Ha most keresel valamit, érdemes kipróbálni pár különböző típusú lekérdezést, hogy lásd, mikor jön elő az AI áttekintés. Én tegnap például beírtam, hogy miért fontos a fehérje reggelire, és ott jelent meg először magyarul. Aztán rákérdeztem egy konkrét receptre, és ott már nem volt ott. Valószínűleg tematikus kísérleti logika szerint fut.

Ez az egész változás persze felvet egy csomó új kérdést a SEO jövőjével kapcsolatban. De ez most inkább technológiai érdekesség, mint pánikhelyzet. Minden frissítés ilyen, először furcsa, aztán megszokjuk, és valahogy alkalmazkodik hozzá mindenki. Személy szerint én izgalmasnak találom. Kicsit olyan, mint amikor először láttuk a featured snippeteket évekkel ezelőtt. Akkor is sokan aggódtak, most meg természetes része lett a keresőnek. Valószínűleg ezzel is ez lesz.

Egy biztos, mostantól Magyarországon is meg kell tanulnunk nem csak a Google-ban helyezést építeni, hanem azt is, hogyan lehet bekerülni az AI által generált áttekintések közé. Mert ott van a jövő figyelme, és az most már nálunk is elindult.