A keresőoptimalizálás története a Google megjelenésével vette kezdetét. Az 1990-es évek derekán két tehetséges stanfordi diák rájött arra, hogyan lehet sikeresen működtetni egy olyan internetes keresőrendszert, ami az oldalak közötti matematikai elemzésen alapul.
Az elmélet központi részét az egyes oldalak egymáshoz viszonyított fontossági sorrendje adta. A fejlesztők ugyanis a kezdetektől fogva úgy gondolták, hogy a keresés szempontjából azok a figyelemre méltó oldalak, amelyekre más weblapok mutatnak. Így született meg 1998-ban a Google Inc. és a Google kereső.
A világháló elterjedése ezután magával hozta a szabályrendszer bővülését is, illetve egy teljesen új marketing ágazat született. Megjelentek az első SEO-ra specializálódott szakemberek. Ők azok, akik nagy energiákat fektetnek a tartalomfejlesztésbe, felmérve azokat a lehetőségeket, amelyekkel a rájuk bízott weboldalak előkelőbb helyezést érhetnek el a Google találati listáján. Munkájuk nagy részét a kulcsszavak és más hasznos kifejezések keresése teszi ki. Szüntelen harcot vívnak a Google-lel és a konkurens weboldalak fejlesztőivel.
Manapság a keresőrendszer már több szempont alapján vizsgálja az internetes tartalmakat. A siker érdekében a közönség számára nem ismert, önálló tanulásra képes, mesterséges intelligenciákat is bevetnek. A SEO szakembereknek tehát egyre nehezebb a dolga, ha fel akarják venni a versenyt, s nincs egy általánosan elfogadott SEO tudástár sem, amihez bárki hozzáférhetne. A kísérletezés, a tapasztalatszerzés és a türelem játéka ez. Ebből adódóan folyamatosan kerülnek napvilágra az olyan tévhitek is, amelyeknek sajnos elég sokan bedőlnek.
Az alábbiakban megfogalmazott pontok a saját gyakorlati tapasztalatainkból származnak.
1. tévhit: a HTTPS használatával előrébb lehet kerülni a találati listán
A HTTPS, mint URI séma mindig a biztonságos kapcsolatot jelöli. A Google régóta szorgalmazza a használatát és az általuk kiadott, hivatalos irányelvekben is szerepel. Ebben az sugallják, hogy azok a weboldalak, amelyek HTTPS-sel rendelkeznek, előnyt élveznek a rangsorban. Ennek ellenére még senkinek sem sikerült bebizonyítania azt, hogy bizonyos weboldalak hátrányba kerültek volna a HTTPS hiánya miatt.
Ha létezik is némi befolyása, a SEO szempontjából teljes mértékben elhanyagolható. Természetesen nem azt állítjuk, hogy a HTTPS felesleges, webshopoknál és minden olyan felületen, ahol felhasználói adatok kerülnek megadásra, különösen fontos a használata. Ezzel lehet elnyerni a vásárlók és látogatók bizalmát. Ugyanakkor a HTTPS még nem terjedt el annyira, hogy erős hatással lehetne a SEO folyamatokra.
2. tévhit: a honlap átalakításával visszaesés várható
Sokan tapasztalták már, hogy a weblap átalakítása után kisebb vagy nagyobb mértékű visszaesés történt a rangsorban, illetve kevesebb látogató érkezett. Mindezt a változtatásokkal hozták összefüggésbe, ami így, ebben a formában nem igaz.
Miért is dönt valaki az átalakítás mellett? Nyilván azért, hogy jobb, modernebb és praktikusabb weblappal rendelkezzen. Ebből kifolyólag a módosításoknak nem szabadna negatív következményekkel járnia. Ez csak akkor történhet meg, ha nem megfelelően lett elvégezve a munka, vagyis valami nagyon rossz irányba ment el.
Tipikus eset például, amikor valaki megváltoztatja az URL címet. A Google a régi URL-en már nem talál tartalmakat, a weboldal a látogatók és a kereső felé is 404-es hibát jelez. Ha pedig nincs tartalom és nincs látogató, a weboldal is háttérbe szorul. A megoldás nagyon egyszerű, 301-es átirányítással kell átirányítani a régi URL-eket az új címekre, így a rangsor és a SEO eredmények is megmaradnak.
Másik ilyen eset, amikor egy jól bejáratott weblapra hirtelen nem releváns témák kerülnek. Például egy gyógynövényekkel foglalkozó oldalon különféle autó alkatrészekről írt tartalmak jelennek meg. A Google érzékeli a weboldal relevanciájának megváltozását, így az eredeti topikban már nem fog látogatókat szállítani.
Ha átalakításra kerül sor, mindenképpen ügyelni kell a buktatók elkerülésére. Egyes problémák külön figyelmet érdemelnek, de a megoldásukra fordított idő és energia meghozza az eredményt. Érdemes megbízható és tapasztalt szakembert fogadni, aki érti is azt, amit csinál.
3. tévhit : átirányításnál elegendő, ha minden régi link a főoldalra mutat
Az átirányításoknál maradva még egy dolgot le kell szögeznünk. Sokan átgondolt tervek nélkül, egyszerűen csak átirányítják a régi URL címeket a főoldalra vagy valamilyen gyűjtőoldalra. Mit érzékel ebből a látogató? Rákattint a keresőben feldobott linkre és egy olyan oldalon találja magát, ami sokszor nem is kapcsolódik ahhoz a témához, amire kíváncsi volt.
A Google előbb-utóbb látja majd, hogy ezek a kattintások, valódi tartalom nélküli vagy nem releváns találatokra vezetnek, így rengeteg szignál eltűnik. Bár kétségkívül nagyon macerás minden egyes URL linket kézileg átirányítani valamilyen kapcsolódó oldalra, de a SEO szempontjából ez nélkülözhetetlen lépésnek számít. Máskülönben elveszik, vagy romlik az oldal korábbi helyezése és lehet mindent elölről kezdeni.
4. tévhit: a ”megseozással” minden munka elvégezve, hátra lehet dőlni
Sokszor olvashatjuk a különféle SEO-s fórumokon, hogy akkor sincs a munkának látható eredménye, ha a szakember mindent megtett, amit a keresőoptimalizálás megkövetelt. SEO barát sablont vásárolt, beállította a megfelelő bővítményeke, és tartalmat gyártott, mégsem halad az oldal felfelé a találati listán. A probléma a felfogással van. A SEO ugyanis nem csupán egy megoldandó probléma, hanem egy hosszan tartó folyamat is egyben. Nincs olyan, hogy megseoztunk egy oldalt és rögtön özönlenek a látogatók.
Sokan mondják, hogy ”beállítottam a SEO-t”. De mit is jelent ez valójában? A kezdeti lépéseken túl semmit, amitől bármilyen eredményt lehetne várni. Persze vannak alap tevékenységek, amelyeket mindenképpen érdemes elvégezni, de a történet itt korántsem ér véget. Mivel a SEO nem más, mint egy folyamatos küzdelem azokkal a konkurensekkel, akik hasonló témában fejlesztenek weboldalt, mint mi, nincs benne megállás.
Természetesen az internetes tartalmak között is vannak olyan szegmensek, ahol az alacsony verseny miatt minimális SEO-val is könnyen a találati lista élére lehet kerülni, de ezek kivételes példának számítanak. Ráadásul a keresőoptimalizálásra specializálódott szakemberek állandóan pásztázzák ezeket a kisebb témákat, így idővel nem lesz olyan terület, ahol a kitartó SEO megúszható lesz.
5. tévhit: tele kell pakolni a szöveget kulcsszavakkal
A tartalomkészítés esetében alapvető SEO-s hiba, hogy a szakemberek csak és kizárólag a kulcsszavakra mennek rá. Ez több szempontból sem jó. Egyrészt a Google nem ostoba, a már említett intelligens rendszerei képesek kiszűrni, ha egy szöveg nem kapcsolódik a kulcsszavakhoz. Magyarán, értelmezni tudják a tartalmakat. Másrészt felismerik, melyek a helyesírásilag és nyelvtanilag silányabb minőségű textusok. Ezeket rendszerint háttérbe sorolják, kivéve, ha az adott tartalom felkelti a felhasználók figyelmét.
A kulcsszó sűrűséget tekintve nincs ideális mennyiség. Mindig arra kell figyelni, hogy a szöveg érdekes és releváns legyen. Ha ezt betartjuk, anélkül is eredményt érhetünk el, hogy teletűzdelnénk a tartalmat felesleges kulcsszavakkal és kifejezésekkel. Cikkírásnál érdemes elővennünk mindazt, amit az iskolában a fogalmazások során tanultunk. A szöveg érthető, könnyen olvasható és egymással logikai viszonyban álló mondatokból épüljön fel. A Google is ezt szereti, erre hozza a látogatókat.
6. tévhit: nem szükséges linket építeni, mert elavult módszer
Az olyan területeken, ahol nagy és kiélezett a verseny, jelenetős szerepet kap a linképítés tudománya. Az nem vitatható, hogy a Google kiemelt figyelmet fordít a linkekre, de az 1998-ban útjára indított, majd 2016-ban végleg felszámolt PageRank rendszer tanúságai óvatosságra intették a céget. Ha valaki számára nem ismert a történet, néhány szóval érdemes kitérni a jelenségre.
A PageRank egy SEO mutató volt, amellyel minden weboldal rendelkezett, s a Google folyamatosan frissítette ezt az értéket. Egy weboldal esetében a PR értéket az határozta meg, hogy hány darab és milyen nagyságú PR mutatóval rendelkező oldal linkelt rá. Nyilván minél több, minél magasabb PR értékkel bíró oldal linkelte, a Google szemében annál értékesebb volt. Ez persze visszaélésekre adott okot, amit egy idő után a Google már nem tudott kezelni, így 2016-ban végleg megszüntették a PageRank-et. Egyesek szerint még napjainkban is létezik, csak a Google nem adja közre az eredményeket.
Ami igazán fontos, hogy ne vegyük félvállról a linképítést, de ne ez legyen az egyetlen tényező, ami meghatározza a SEO-t. Tapasztalatok szerint három dolog számít igazán a Google-nek.
- az értékes tartalom: nyelvtanilag és helyesírásilag is értékelhető szövegek
- a linképítés: lehetőleg releváns oldalak mutassanak a weblapunkra
- felhasználói élmény: olyan tartalmakat kapjanak a felhasználók, amelyekre kerestek és amelyek érdekesek is a számukra.
Látható, hogy a linképítés a SEO folyamatok egy részét teszi csak ki. Ráadásul linket építeni nem is olyan egyszerű, mint az elsőre gondolhatnánk. Számtalan tényezőt kell figyelembe venni, amelyek hozzájárulhatnak a sikerességhez. Fontos például, hogy olyan weboldalakon helyezzük el a linkjeinket, amelyek releváns tartalmakkal rendelkeznek. Így a Google szemében nem csak egy véletlen oldal linkeli a célt, hanem egy ténylegesen kapcsolódó weboldal. Szintén elengedhetetlen, hogy az adott oldal megfelelő minőséggel rendelkezzen. Hiába helyezünk el linket egy új weboldalon, amit a Google még nem tart erősnek, annak nem sok SEO hatása lesz.
Az sem mindegy, hogy az adott link formailag hogyan néz ki. Mivel az emberek az interneten a legváltozatosabb módon hoznak létre linkeket, így linképítéskor is erre kell törekedni. Variálhatunk a linkek szövegével, ezekbe kulcsszavakat, azok változatait, véletlen szavakat helyezünk, vagy csak annyit linkelünk, hogy „klikk ide”, „kattints ide” stb. Ha a linkek anchorja megfelelően változatos, csak akkor érhető el vele biztos SEO hatás.