Az áttelepítések és összevonások ijesztőek és félelmetesek lehetnek, de gyakran mégis szükségesek. Ha megfelelően végzik, nagy előnyökkel járhatnak a webhely számára, ellenkező esetben azonban bánni fogjuk a döntést.

Egy webhely átköltöztetése általában a domainnév megváltoztatását jelenti. Erre azért lehet szükség, mert a vállalat összeolvad egy másikkal, vagy mert megváltozott a márkaépítés. Két webhely összekapcsolása a legtrükkösebb, mert meg kell választani, hogy mely URL-ek maradnak meg, és melyek olvadnak be a meglévő, hasonló oldalakba.

A harmadik domainre való átköltözés hosszú távon nem igazán árt a SEO-nak (lehet, hogy hosszabb ideig tart a kezdés, de hosszú távon rendben lesz), de előre nem látható problémákkal járhat. Ha új domainről van szó, fel kell kutatni, hogy ki volt korábban a tulajdonosa, és milyen típusú tartalmat használt. Lehetséges, hogy a domaint a múltban spamre használták, ami veszélyezteti a későbbi eléréseket.

Sajnos, bár ez elsőre apró változtatásnak tűnhet egy weboldalon belül, a keresőmotorok számára ez nem ilyen egyszerű. Különösen az olyan keresőmotorok, mint a Google, oldalanként tárolják az indexüket. Ha tehát megváltoztatjuk egy oldal címét vagy URL-jét, akkor az adott oldal adatait valahogy továbbítani kell, különben elvesznek.

Az átirányítási terv

Ez az a pont, ahol a legtöbb webhely elbukik a költözésnél. Nem számít, hogy mennyire jól megtervezték, valahogy mindig kihagynak vagy helytelenül konfigurálnak valamilyen átirányítást. Fontos, hogy minden URL-cím és URL-változat esetében biztosítsuk az 1-az-1-hez átirányítást. Ez akár azt is jelentheti, hogy frissíteni kell a jelenleg használt régebbi átirányításokat (a technikai beállításoktól függően). Túl könnyű, hogy az egész webhely csak úsz átcsusszanjon egy másikra. Sokan használnak különböző feltérképezést az URL-ek listájának összeállításához, de ez nem biztos, hogy figyelembe veszi például a nem linkelt céloldalakat és hasonlókat.

Tartalom feltérképezése

A költöző webhelyektől függően előfordulhat, hogy mindkettőn hasonló tartalmak vannak. Nos, a duplikált tartalom nem “büntetés” vagy nagy ügy abban az értelemben, ahogyan sok SEO beszél róla. De a felhasználók számára még mindig nem a legjobb. Érdemes előre megtervezni, hogy melyik tartalmat írjuk át vagy vonjuk vissza, és az egykor duplikált tartalom mely URL-eken fog élni. Jó esély van rá, hogy az egyik URL-hez jobb SEO-jelek mutatnak, mint a másikhoz.

Az összes technikai kérdés

A költözés után gondoskodni kell arról, hogy mindez megfelelően frissüljön:

  • Címkék
  • Más oldalak címkéi
  • Sitemaps
  • Fizetett linkek
  • Közösségi média
  • Beállítások
  • Véletlenszerű képek statikus URL-ekkel
  • Analitikai címkék
  • Harmadik féltől származó hirdetéskiszolgálók
  • API-kulcsok vagy egyéb domain-specifikus widgetek

Biztos váltunk?

Egy migrációnál vagy webhely-konszolidációnál sokkal több mindenre van szükség, mint azt az emberek gondolnák. A munka mennyisége kiboríthatja a programozókat – néha olyannyira, hogy egy nagy webhelyet üzemeltető csapat már csak hiúsági okokból is átgondolhatja a domainváltás tervét.